Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elúszik-e a 400 milliárdos ajánlat?

2005.08.31. 09:35
Érvénytelennek ítélte a Fővárosi Bíróság a ferihegyi reptér privatizációjára kiírt ajánlatot: a bíróság a Budapest Airport Rt. üzemi tanácsának kifogásait ítélte jogosnak, miszerint a pályázat kiírása előtt nem élhettek konzultációs jogukkal. Az ÁPV eredeti szándékai szerint még az idén győztest hirdettek volna az éppen a múlt héten öt résztvevősre szúkített pályázaton, melynek bevétele a privatizációs történet egyik legmagasabb összege, több mint 400 milliárd forint is lehet. A repülőtéri dolgozók az ítélet után sztrájkra készülnek, bár részben a privatizácitól függetlenül.
A munkavállalók határozott álláspontja az, hogy a tervezett privatizáció sem gazdaságilag, sem szakmailag nem indokolt és megalapozott - jelezte közleményben még augusztus elején a Budapest Airport Rt. üzemi tanácsa (ÜT). Az ÜT egyszersmind bírósághoz fordult, mert a magánosításról szóló döntést megelőzően a tanács nem élhetett sem konzultációs, sem véleményezési jogával. Kovács Zoltán, az ÜT elnöke már akkor úgy nyilatkozott: véleménye szerint ha a bíróság álláspontjukat elfogadó döntést hoz, akkor el kell halasztani a privatizációt.

A bíróság hétfőn hozott végzésében kimondta: "az ÁPV Rt. által 2005. július 12-én közzétett, a Budapest Airport Rt. részvényeinek értékesítésére vonatkozó pályázati kiírása érvénytelen".

Négyszáz milliárdos ajánlatot várnak

A privatizáció a mostani bírósági döntésig sikertörténetnek bizonyult: a reptér iránt 11 nemzetközi konzorcium érdeklődőt, az ÁPV végül kilenc előzetes ajánlat alapján választotta ki azt az öt céget, akik tovább jutottak a második fordulóba. A privatizációs szervezet tájékoztatása szerint a pályázók pénzügyi ajánlatai 202 és 390 milliárd forint között mozogtak, a következő fordulóba meghívott pályázók által kínált összegek kivétel nélkül az ársáv felső felében helyezkedtek el. Mivel a második fordulóban csak felfelé lehet elmozdulni az eredeti ajánlattól, szakértők szerint megalapozottan lehet arra számítani, hogy a végső összeg 400 milliárd forint fölött lehet.

Az ÁPV Rt. és a Budapest Airport Rt. egyelőre nem reagált a bíróság döntésére. A Pénzügyminisztérium szerint azonban az ÁPV Rt. minden bizonnyal jogorvoslattal fog élni a Fővárosi Munkaügyi Bíróság nem jogerős döntése ellen. Kőszegi Márk szóvivő az MTI-nek kijelentette: "a határozat tartalmával a PM sem ért egyet". Hozzátette: abban bíznak, hogy a folyamatban lévő bírósági eljárásnak nem lesz érdemi hatása a Budapest Airport privatizációjára.

Az Alkotmánybírósághoz fordulnak a Budapest Airport (BA) privatizációjáról szóló kormányhatározat érvénytelenítése érdekében a repülőtéri érdekképviseletek - mondta Kovács Zoltán, az üzemi tanács korábbi elnöke, a Repülőtéri Minibusz-gépkocsivezetők Szakszervezetének alelnöke sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.

Sztrájkkal fenyegetnek a reptéri dolgozók

Az MTI tudósítása szerint ugyanott Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke bejelentette: a Ferihegyi repülőtéren működő öt reprezentatív szakszervezet közös sztrájkbizottságot alakított. A szakszervezetek átadták a privatizációtól független követeléseiket a munkáltatónak, a menedzsmentnek hét nap áll rendelkezésére a tárgyalásra, ám ha a BA nem veszi komolyan a beadványt, a következő hét napban két órás figyelmeztető sztrájkra is sor kerülhet.

A szakszervezetek közös követelései között szerepel, hogy a BA Rt. záros határidőn belül biztosítsa a jogszerű és biztonságos működéshez szükséges létszámot, a pihenőidőket és adja ki a torlódó szabadságokat. Az érdekképviseletek szerint a munkavállalók között teljes a létbizonytalanság a minibusz-üzletág, illetve a földi kiszolgálás kiszervezésével és az üzletrészek kiadásával kapcsolatban. Hozzáteszik, hogy a privatizáció tovább növeli a bizonytalanságot, ezért garanciákat kérnek a munkáltatótól. Kifogásolják azt is, hogy a BA Rt. teljesítményének növekedésével nincsenek összhangban a munkavállalók bérjellegű juttatásai.

A szakszervezetek sztrájk esetén sztrájkőrséget állítanak fel, hogy megakadályozzák ha külső cégekben foglalkoztatott vagy más helyről átirányított dolgozókkal próbálná a sztrájkot megtörni a menedzsment.

A Budapest Airport szóvivője, Fórika Ibolya a sztrájkbejelentést nem kívánta érdemben kommentálni. Mint mondta, az egyeztetéseket legkésőbb csütörtökön megkezdik a szakszervezetekkel, bíznak abban, hogy az érdekképviseletek nem hoznak felelőtlen döntést. Egy esetleges sztrájk hatásaira vonatkozó kérdésre a szóvivő az Indexnek leszögezte: a fennakadás mértéke attól függ, mely területek dolgozói döntenek ténylegesen a munkabeszüntetés mellett, a BA az esetleges sztrájk esetén forgalomátszervezéssel igyekszik enyhíteni a helyzetet.