Sztrájk köszöntheti Ferihegyen az új tulajdonosokat

2005.11.11. 16:10
A reptér vezetése szerint teljesült, a sztrájkbizottság szerint viszont közel sem a munkaadó és az érdekképviseletek között kötött szeptember 11-i megállapodás. A sztrájkbizottság így továbbra is működőnek tekinti magát, és kész bármikor általános munkabeszüntetést hirdetni.
Szeptember 11-én, vasárnap született meg az a megállapodás a Budapest Airport Rt. (BA) és a repülőtéri dolgozók öt szakszervezete által alapított sztrájkbizottság között, melynek nyomán a munkabeszüntetés veszélyének elmúltáról számoltak be a felek. Időközben azonban kiderült egy a megállapodás idején kevéssé hangsúlyozott tény is: eszerint ugyanis a sztrájkbizottság mindaddig fennmarad, amíg úgy nem ítéli meg, hogy a reptér maradéktalanul teljesítette a megállapodásban foglaltakat.

Ennek pedig különös jelentősége van: bár a BA és a szakszervezetek eltérően ítélik meg, teljesültek-e a megállapodásban foglaltak, a sztrájkra vonatkozó hazai szabályozás értelmezésében nincs vita. Eszerint pedig amennyiben a sztrájkbizottság működik, és egy figyelmeztető sztrájkra más sor került, bármikor általános munkabeszüntetést hirdethetnek. Információink szerint a reptér vezetése számít is arra, hogy ha valamikor, akkor erre a privatizációs pályázat beadása előtt sor is kerülhet, hiszen az érdekképviseletek nem támogatták a magánosítást. Mindeközben ráadásul a BA-tól függetlenül működő légiirányítás is sztrájkra készül, a légiirányítók a szolgálat magáncéggé alakítása miatt alakítottak sztrájkbizottságot, és szerda óta tárgyalnak a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat vezetésével.

Egyelőre nincs döntés

Bár a sztrájkbizottság ma is ülésezik, egyelőre nem született döntés arról, hogy milyen lépéseket tesz - mondta az Indexnek a testület szóvivője, Hilmer Sándor. Készek vagyunk mindent megtenni a megállapodás betartatása érdekében, de szeretnénk elkerülni a sztrájkot - fogalmazott a szóvivő. Afelől viszont nem hagyott kétséget, hogy a sztrájkbizottság értékelése szerint a megállapodás számos fontos pontja továbbra sem teljesült, ráadásul a reptér vezetése ahelyett, hogy "az érdekképviseletekkel tárgyalna, illetve őket tájékoztatná ezen ügyek állásáról, a sajtónak ad ki nyilatkozatokat megállapodás maradéktalan teljesítéséről".

A BA valóban két közleményben is hírül adta a héten: "amit vállaltunk, teljesítettük". Bár a megállapodást pontokba szedő, és a teljesített követeléseket kipipáló háttéranyag szerint is akad egy olyan pont, az új sztrájkszabályzat kidolgozása, melynek egyelőre még előkészítése sem kezdődött el, ez a reptér szerint arra vezethető vissza, hogy "az érdekképviseletek még nem látják elérkezettnek az időt". A BA álláspontja szerint azonban a megállapodás egyéb pontjai teljesültek. (A megállapodás teljesítéséről szóló közleményt olvassa el itt .)

Másképp látják

A szakszervezetek szerint a megállapodásnak azonban számos fontos pontja nem teljesült: az évi 417 ezer forintos cafeteria juttatással kapcsolatban például a BA szerint már ki is fizették az első havi összegeket. A sztrájkbizottság szerint viszont erre már csak azért sem került sor, mert a munkáltató hibájából hiányoznak az ehhez szükséges szerződések. A szociális helyzet javítására vonatkozó ponttal kapcsolatban a BA megállapítja: "Ennek megfelelően szeptemberben megalakult a szociális helyzetet kivizsgáló munkacsoport, amelybe a munkavállalók és a munkáltató is delegált tagokat, elnöke pedig egy független munkavédelmi szakértő lett. A munkacsoport azóta folyamatosan dolgozik." A sztrájkbizottság azonban ugyanebben a kérdésben inkább azt emeli ki, hogy miközben a munkavállaló október 9-i határidővel vállalta, még mindig nem készült el azzal a jelentéssel sem, ami a későbbi intézkedéseket megalapozná.

Másképp értékelik a felek Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) vizsgálatát is, melyre ugyancsak a megállapodásban foglaltak megfelelően került sor: a BA szerint "A szervezet megállapításainak megfelelő intézkedéseket megtettük. Elmondható, hogy a BA Rt. rendszeresen teljesíti a túlmunka kifizetéseket. A szabadságok és pihenőidők kiadása terv szerint történik." Ezzel szemben Hilmer Sándor azt hangsúlyozta: az OMMF november 4-én éppen arról tájékoztatta őket, hogy eljártak a munkavállalóval szemben, amiért az nem a törvényi előírásoknak megfelelően jár el a napi munkaidő beosztása és a szabadságok kiadásának kérdésében.

Hétfőn eldől, hány ajánlat érkezik

A sztrájkhangulat egyesek szerint nem kedvez a privatizációnak, bár többen arra hívták fel az Index figyelmét, hogy a nagybefektetők a hosszú távú üzletet nézik, és aligha törődnek egy pillanatnyi munkavállalók és a jelenlegi vezetés között folyó háborúval. Oravecz Péter, az ÁPV Rt. szóvivője nem kívánta kommentálni a megállapításokat. Mint mondta, csak az biztos, hogy hétfőn, 14-én lejár az ajánlatok beadási határideje. A szóvivő az Index kérdésére jelezte, nincs tudomásuk arról, hogy a meghívott öt társaság közül versenyben maradt három (az ausztrál és a dán befektetők már korábban visszalépésüket) bármelyik ne adna be ajánlatot.

Mennyit ér meg Ferihegy?
Jóval az értéke alatt adná el a kormány Ferihegyet -- jelentette be a Fidesz. Az ellenzéki párt számításai szerint a 75 éves üzemeltetési szerződés reális ellenértéke akár az 1,4 milliárd forintos is elérheti. "Egyes szakértői becslések szerint az említett 400 milliárd forint helyett 1400 milliárd forint lehet ezek összértéke. Mivel a reptér tavalyi nyeresége 12, 1 milliárd forint volt, így - ha nem számolunk további nyereségnövekedéssel - csak a részvények értéke eléri a 286 milliárd forintot. A működtetéshez szükséges eszközök tulajdonjogával együtt pedig a reptér 400 milliárd forintot érhet. Azonban mindehhez hozzá kell adni a vagyonkezelői jogot - becslések szerint -, melynek értéke önmagában is megközelítheti az ezer milliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy akár 1000 milliárd forintot is veszíthet az ország a kormány hibás döntése miatt. Ez a pénz a minden évben kifizetett nyugdíjak fele" -- áll a párt honlapján. A korábbi, a szaksajtóban ismertett vélemények augusztusban még 200 milliárd forint körülre tették a várható árat, majd hamarosan arról volt szó, hogy a verseny ezt 250-260 milliárd forintra is felnyomhatja. Végül a legjobb ajánlat 390 milliárd forint volt. Legutóbb a brit Sunday Times 500 milliárd forintos vételárat is elképzelhetőnek tartott.