Öldöklő árverseny Ferihegyért

2005.08.25. 08:09
Pénteken négy-öt főre csökken a Budapest Airport kérőinek száma. A társaságok jelentős része valószínűleg csak úgy tud versenyben maradni, ha jelentősen túlvállalja magát.
Egyre biztosabbnak látszik, hogy a Budapest Airport Rt. privatizációjában részt vevő kérők egy része csak túlvállalással maradhat versenyben, illetve nyerheti meg a pályázatot novemberben, amikor a pénteken vélhetően négy-öt cégre szűkülő csoportból az egyik társaság végül a legtöbbet ígéri a Ferihegyi Repülőteret üzemeltető vállalatért. A továbbjutók között lehet a brit BAA, a német Fraport, az ausztrál Macquarie, a török TAV és a TriGránit-Mol-OTP-Euroinvest alkotta magyar konzorcium. Szakértők szerint utóbbi szakmai partnere, a velencei repülőtérüzemeltetője túl kevés gyakorlatot tud felmutatni a többi nagy szereplőhöz képest, ezért a magyar alakulat továbbjuttatása inkább jelképes lehet.

250 milliárd

A túlvállalás elsősorban a pénzügyi ajánlatra vonatkozhat - vélik szakértők, akik szerint különösen a tőzsdén lévő kérőknek kell óvatosnak lenniük. A várható külföldi bejutók közül egyedül a török cég nincs a börzén. Egyelőre egyébként nem tudni, mi számít túl magasnak. A 200 milliárd forintos "kikiáltási ár" már biztosnak tűnik, a végösszeg 250-260 milliárd lehet.

Sem a brit, sem a német, sem a török jelölt nem kerül azonban szorult helyzetbe, ha rá kell ígérni. A BAA esetében ugyan a források egy részét leköti a cég heathrow-i beruházása, ám Ferihegy regionális személy- és teherforgalmi központtá változtatása és az ezzel együtt járó bevétel feledtetheti a Londonban is magasnak vélt vételárat. A tavaly csaknem félmilliárd eurós EBITDA-t elérő német Fraport AG szintén kiterjedt fejlesztői és üzemeltetői tapasztalatait emeli ki, továbbá azt a tényt, hogy már a pályázat előtt szoros szakmai kapcsolatban állt a BA Rt.-vel és elődjével.

Andrea Pal alelnök szerint fontos, hogy legyen egy budapesti központtal, hatékonyan működő magyarországi légitársaság Ferihegyen. Ha nem lesz ilyen, akkor azonnal megjelennek a hagyományos versenytársak, és legfeljebb célállomásnak tekintik majd Budapestet. Haluk Bilgi, a TAV stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója pedig azzal érvelt szerdai tájékoztatóján: cégük a kezdeti hatról mára 40 százalékra emelte a kereskedelem arányát a 2004-ben elért 860 millió dolláros bevételben, miközben a saját tőkére vetített hozam 25 százalékos volt tavaly. Nem lesz gond előteremteni a pénzt Budapesten sem; elég, ha felidézzük, hogy az isztambuli repülőtér tizenöt és fél éves koncessziójáért fizetett hárommilliárd dollárt két hónap alatt sikerült összehozni.