Ferihegy: nagyot szakít a brit vevő?

2005.12.19. 10:26
Nem volt túl drága a Budapest Airport a brit BAA-nak, legalábbis ha igaz, hogy a megállapodás értelmében a 75 százalékos pakett a Budapest Airport nyereségének 99 százalékát jelenti majd a vállalatnak.
A BAA győzelmét kommentáló brit sajtó szerint az Egyesült Királyság szabályozott piacaitól való függés csökkentése az egyik fő célja a brit reptérüzemeltető ferihegyi terjeszkedésének - legalábbis ez derül ki az Independent beszámolójából. A lap szerint nyílván az sem véletlen, hogy Mike Clasper, a társaság vezérigazgatója épp a budapesti ügylet bejelentésekor tartotta szükségesnek az esetleges kivonulás felvetését is. A jelenlegi brit szabályozás 2008-ban jár majd le, és a BAA attól tart, hogy rajta keresné meg a légitársaságok támogatásához szükséges pénzt a központi hatóság.

A 75-ért 99-et kapnak?

Clasper az egyesek által túl magasnak tartott budapesti árat azzal magyarázta, hogy a megállapodás értelmében a 75 százalékos pakett a Budapest Airport nyereségének 99 százalékát jelenti majd a vállalatnak. Clasper szerint Ferihegy az új uniós tagországokban található hasonló létestmények közül egyike a két legértékesebbnek. Az Independent ezzel kapcsolatban hozzáteszi, hogy információi szerint a BAA a prágai repteret is megvenné, amennyiben eladja azt a cseh kormány.

A szintén brit Times arról az ambíciózus tervről tudósított, hogy Clasper évi 40 millióra tornászná fel a jelenlegi 7 millióról a budapesti utasszámot. A szintén a BAA által üzemeltetett londoni Gatwick reptér megközelítőleg ennyi utast fogad jelenleg is. A Times is azt hangsúlyozza, hogy a BAA lépése mögött minden bizonnyal a szabályozott piacoktól való függés csökkentésének szándéka állhat, ugyanis Budapesten a következő 5 évben központilag meghatározott leszállási díjak lesznek érvényben, de utána megszűnik a szabályozás.

Perel a Hochtief

A Hochtief AG jogi beadványának egyáltalán nincs semmi alapja - vélekedik Mike Clasper, a Ferihegyért folytatott versenyben győztes brit BA Plc. vezérigazgatója, akit a Reuters idézett. A BAA 464,5 milliárd forintos ajánlattal nyerte el a budapesti reptér üzemeltetési jogát, a versenyben a most perre készülő német Hochtief és a szintén német Fraport vett még részt.