Távozik a MÁV és a Ganz Transelektro vezére is

2005.09.12. 17:38
Furcsa háború a MÁV maratoni motorvonattendere. Most éppen a győztesek oldalán cserélnek hadvezéreket.

Régóta lehet tudni, hogy Mándoki Zoltánnak, a MÁV vezérigazgatójának mennie kell. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az elmúlt hetekben több helyen is célzott arra, hogy hamarosan változások lesznek az államvasút csúcsvezetésében. A 30 plusz 30 elővárosi villamos motorvonat beszerzése csak az egyik botránykő a MÁV életében, a vasút alvadt struktúráit a Mándoki-érában sem sikerült érdemben dinamizálni. Elődeihez képest Mándoki így is sokáig, több mint három évig maradt a posztján.

Az Index információi szerint Mándoki leváltását Kóka miniszter szeptember 15-én, azaz csütörtökön jelenti be egy kisebb vasúti csomag keretein belül. A Népszabadság már hetekkel ezelőtt úgy értesült, hogy a MÁV új vezérigazgatója Heinczinger István, a Siemens Rt. ügyvezető igazgatója lesz. Marad viszont kettős beosztásában Gaál Gyula, a vasút elnök-vezérigazgatója.


Gaál (balra) most marad, Mándoki megy

A csomag egyéb pontjai bizonyára a miniszterek által a múlt héten elfogadott 2185/2005. (IX. 9.) kormányhatározaton alapulnak. A vasúti közlekedéspolitika stratégiai kérdéseiről szóló jogszabály, amely elolvasható például a vasutak.hu-n, kevés konkrétumot tartalmaz. Ezek közé sorolható az immár EU-pénzekből is tervezett ferihegyi gyorsvasút, amelyről Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is említést tett hétfőn a Parlamentben, vagy a MÁV áruszállítási üzletágának külön cégbe szervezése. A kormányhatározat azonban jobbára a "fejleszteni kell", "meg kell vizsgálni a lehetőségét" formulákkal kezdődő iránymutatásokból áll.

Új vezetője lesz a tenderen örökké győztes svájci Stadler-csoport fő hazai partnerének, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt.-nek is. Az év végén közös megegyezéssel távozik ugyanis Dunai Zoltán vezérigazgató.

#alt#
Székely (balra) visszavonulna, Dunai elmegy

A menedzsernek információink szerint más volt az elképzelése a GTK-t is magában foglaló cégcsoportnak, a Transelektrónak a jövőjéről, mint a csoport elnökének és legnagyobb tulajdonosának, Székely Péternek. Székely és más menedzserek közös irányítás alá tervezik vonni a csoport jelenleg viszonylag önálló részlegeit (a GTK-n kívül a villamossági, az energetikai és az ingatlanfejlesztő vállalkozást), hogy így növeljék a tőkehiányos, pénzügyi nehézségekkel szembenéző konglomerátum hatékonyságát. Dunai ezzel éppen ellentétes átszervezést javasolt. Szerinte a részlegek nagyobb önállósága és a központ egyfajta vagyonkezelővé csupaszítása a megoldás. A független részvénytársaságokba könnyebben lehetne idegen tőkét bevonni, vagy a legrosszabb esetben úgy lehetne felszámolni őket, hogy egy ilyen lépés ne okozzon zavart a cégcsoport többi tagjánál.

Dunai kiválása mögött szerepet játszhat egy további tényező is. A hatodik ikszen is jócskán túl lévő Székely maga sem titkolja, hogy a visszavonulására készül. Legutóbb a Manager Magazinnak adott interjújában beszélt erről. Nos, Dunai Zoltán bizonyára az egyik szóba jöhető utódnak számított. Ám információink szerint Székely szándéka más, a Transelektrót szeretné családja kezében tartani. Ma is a csoportban dolgozik két fia, mint egy-egy tagvállalat ügyvezető igazgatója. A harmincéves Balázs az Intrans Szolgáltató és Üzemeltető Kft., egy évvel fiatalabb öccse, Gábor a Transelektro Vagyonkezelő Kft. első embere.