A kereskedők is várják a foci Eb-t

2004.06.09. 07:54
Legkevésbé az utazási irodák lelkesednek, de ez érthető, hiszen immár sokadszorra rendezik a magyar csapat nélkül a tornát, ezért a drukkerek is inkább a fotelt választják az utazás helyett.
Index Eb-melléklet >>

A magyar utazók körében a labdarúgó-válogatott sokadszori távol maradása miatt nem szerepelnek kiemelt helyen az utazási célok között a szombaton kezdődő Európa-bajnokság meccseinek helyszínei. Az alacsony érdeklődés miatt a nagyobb utazási társaságok nem is szerveznek utakat az Eb-re. Az IBUSZ Rt. például nem találta jól értékesíthetőnek a négy-öt belépőjegyet tartalmazó csomagot - mondta a Napi Gazdaságnak Gál Sándor, az utazási vállalat budapesti sportirodájának vezetője.

A győri Noé Kft. az UEFA által hivatalosan visszaigazolt jegyirodával közös szervezésben kínált jegyeket, mérkőzésenként, szállással 285 ezer forintért. Az utakra nem volt érdeklődés, egyetlen jegyet sem értékesítettünk - válaszolta lapunk kérdésére Takács Lászlóné ügyvezető igazgató. A TAP Air Portugal légitársaság ellenben nagyobb magyar forgalomra számít az Eb ideje alatt, a járatain nagy foglaltságot remél és június 13-án különgépet is indít Lisszabonba - mondta el Szolnok Péter értékesítési igazgató.

Tévévásárlás

Az Eb és az ezt követő görögországi olimpia gyakorlatilag kimeríthetetlen reklám- és marketinglehetőséget kínál a fogyasztási cikkek, illetve szolgáltatások értékesítői számára. A szórakoztatóelektronikai termékek iránt ugyancsak megélénkül, akár háromszorosára nőhet a kereslet - derült ki a Tesco adataiból. Ennek megfelelően a kereskedelmi lánc a hordozható kistelevíziótól egészen a videokamerákig kínál az alkalomhoz illő akciós terméket - tudtuk meg Danks Emese szóvivőtől. A szórakoztatóelektronika mellett az Eb és az olimpia jó lehetőséget kínál egyes háztartási gépek értékesítésének erősítéséhez is. Hiszen a sört kedvelő sportrajongóknak egy világeseménnyel reklámozva hűtőszekrényt is el lehet adni - tette hozzá Danks. Nem véletlen, hogy a dán Carlsberg sörgyártó nagy reményeket fűz a labdarúgótornához: az esemény egyik főszponzora legalább 16,6 millió dolláros többletbevételt vár.

Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding Kft. ügyvezető igazgatója szerint megnőtt a kereslet a 70-71 centiméteres képcsövű tévék iránt. A magyar háztartások zömében 50-51 centiméteres képcsövű készülék működik, amelyet szívesen lecserélnek az elérhető árközelségbe került nagyobb készülékekre. Van olyan 70-71 centis képcsövű tévé, amelyet 50 ezer forintért haza lehet vinni, de az átlag ebben a kategóriában 100 ezer forint körüli. Maurer szerint a fő célcsoport a férfiak, hiszen a szórakoztatóelektronikai termékek vásárlásáról általában a családfők döntenek - nem mindegy ugyanis, hogy milyen tévén nézik majd a meccseket. A hazai háztartások életszínvonalának erősödésével új tévékategóriákban - mint például az LCD- és plazmatévék - ugyancsak élénkült a kereslet.

Gyorséttermek

A kontinens focilázát a gyorséttermek, köztük a McDonald's is igyekszik kihasználni. Magyarországon a Big Mac menüt és a Super Size menüt vásárlók egy-egy szurkolókártyát kapnak az általuk preferált ország nevének feltüntetésével. Ha a csapatuk meccset nyer, akkor a találkozót követő 24 órában a szurkolókártya felmutatásával 500 forintért vásárolhatnak egy Big Mac szendvicset és egy nagy szénsavas üdítőt. A promóciót az étteremhálózat az ugyancsak kiemelt támogatónak számító Coca-Colával közösen végzi.

Arról viszont nem szól a fáma, hogy a sportesemény mekkora bevételnövekedést generál a társaságoknak. Ilyen adatokat nem kívántak elárulni az Adidasnál sem, amely a foci nagyágyúival reklámozza sportszereit. Császári Attila, a magyarországi cég marketingigazgatója lapunknak elmondta, hogy az Euro 2004 (a futball-Eb) direktebb hatást gyakorol a fogyasztói piacra, mint az olimpia. Szerinte az eseménynek köszönhetően az Eb hivatalos labdája nagyobb karriert fut be, mint a két évvel ezelőtti világbajnokság Feevernovája. Ebből a labdából kétmillió darabot értékesített Európa-szerte az Adidas. Császári szerint ilyenkor a kapuskesztyűtől a sípcsontvédőn át a focicipőkig mindenből több fogy, minden iránt megnő a kereslet és látszólag senkit sem zavar, hogy a fejlesztések és a marketingköltségek miatt magasabb az ár.

Több fogadás

Pénzt hoz az esemény a fogadóirodáknak is. A nagy világversenyek jelentőségének megfelelően külön munkacsapat állítja össze az Eb kapcsán készülő tipp-mix-választékot, s valamennyi mérkőzésre lehet majd fogadni - tájékoztatta a Napi Gazdaságot Somorai László, a Szerencsejáték Rt. (SzRt.) kommunikációs igazgatója. A készülő tipp-mix-ajánlatok között nem várhatók különleges fogadási lehetőségek, maradnak a "klasszikus" változatok: hagyományosan egy vagy több fogadást is lehet majd kötni a mérkőzés végeredményére, valamint a részeredményekre, illetve gólarányokra. A három hétig tartó Eb időszakában jelentős forgalomnövekedéssel számol az SzRt., ám ennek összegét nem kívánta megbecsülni a kommunikációs igazgató.

Viszonyításként azonban elmondta, hogy a 2002-es labdarúgó-világbajnokság évében a tipp-mixből származó árbevétel összesen mintegy tízmilliárd forint volt, tavaly pedig nyolcmilliárd körüli összeget hozott az üzletág. Ebből azonban nem következik az, hogy az Eb következtében is a két évvel ezelőtti mértékű növekedés várható, hiszen a Vb hosszabb ideig tartott. Somorai szerint az SzRt.-nél a labdarúgó-Eb és az olimpia időszakában a tipp-mixes fogadásokból együttvéve egymilliárd forint körüli bevétel várható.