Zoltán
9 °C
21 °C

Éled a hazai franchise-piac

2007.05.08. 06:50
Már nemcsak a külföldről érkező márkák szeveződnek franchise hálózatba hazánkban. Egyre nagyobb a hazai cégek szerepe, sőt, a legnagyobb vállalkozások már külföldre is mennének. A franchise vállalkozások aránya így is 6-7 százalékos az amerikai 40 és a nyugat-európai 15-25 százalékkal szemben.

Míg az Egyesült Államokban a kereskedelmi forgalom közel 40, Nyugat-Európában 15-25 százalékát adják a franchise-vállalkozások, addig Magyarországon ez az arány a Magyar Franchise Szövetség adatai szerint 6-7 százalékra becsülhető. Lavotha Ildikó, a szövetség elnöke szerint a franchise-átvevőként működő vállalkozások száma hazánkban 18-20 ezer lehet, amivel az európai országok franchise-fejlettségi szintjét tekintve a középmezőnyhöz közelítünk. Nálunk egyébként a foglalkoztatottak körülbelül 2,6 százaléka dolgozik valamely franchise-vállalkozásnál.

A termelői-kereskedői szegmensben és a szabadidős területeken a hazai cégek 40�40, míg a szolgáltatói oldalon 20 százalékuk tevékenykedik. Magyarországon a legnagyobb hálózattal a Fornetti rendelkezik: közel kétezer partnerrel, de említésre méltó a McDonald's és a Diego 60-70 átvevős hálózata is.

Érdekes ugyanakkor, hogy egy másik gyorsétteremlánc, a Burger King például nem ad tovább franchise-jogot Magyarországon, a hálózatot a mesterlicenc tulajdonosa maga működteti, vállalati hálózatként. Az elmúlt hónapok feltörekvő franchise-partnerei között tartja számon a szövetség a Coop üzletláncot vagy például az Otthon Centrumot.

A szövetség szerint Magyarországon ma nagyjából 400 vállalkozás épít vagy működtet franchise-rendszert, közülük mintegy 150 felel meg maradéktalanul a Magyarországon is érvényes Európai Franchise Föderáció etikai kódexe követelményeinek. A hazai franchise-hálózatok már külföld felé is kacsingatnak: a már említett Fornetti öt éve indult külföldön, de sikeresen bontogatja szárnyait a Diego, sőt a Mol és az OTP is megállapodott már külhoni franchise-partnerekkel.