Alfréd
-3 °C
3 °C

Pendrive-jegyek a francia vasúton

2008.09.05. 15:41
Kísérletképpen új jegytípust vezet be a francia vasút, egy pendrive és egy érintés nélküli kártya kell hozzá. A módszer lényege, hogy az utas hozzácsatlakoztatja a pendrive-ot a számítógépéhez, az automatikusan hozzákapcsolódik a vasúti társaság, az SNCF honlapjához, ahol fel tudják tölteni az egyenlegüket, mellyel később jegyet vásárolhatnak. Magyarországon egyelőre csak az internetes vásárlást vezették be, de a jegyeket átkell venni az erre kialakított terminálokon. A következő fejlesztés itthon valószínűleg a mobilos jegyvásárlás lesz.

A rendszer Weneo ID Smart néven fut, egyelőre Franciaország négy régiójában mutatják be, ezer utas fogja tesztelni. Ha beválik és jól a visszajelzések, 2010-re vezetnék be az egész országban – írja a Wired. De nézzük, mi a lényege az új módszernek.

Otthonról, gyorsan

Az SNCF ügyfelei már most is használnak érintés nélküli kártyákat a vasúti jegy kifizetéséhez. Az érintés nélküli, rádiófrekvenciás kártyákat általában alacsony értékű tranzakcióknál használják. A módszer lényege, hogy a kártyát a terminálhoz közelítve, a kártyán lévő adatokat leolvasva levonják a szükséges összeget. Ez a módszer sokkal gyorsabb az elterjedt fizetési módoknál, nem kell lehúzni a kártyát, a terminál nem csatlakozik a központi bankhoz. A társaság ügyfelei előre fel tudják tölteni egyenlegüket, és a vasútállomásokon ezzel tudják kifizetni a jegyüket.

A változás most annyi, hogy a kapott pendrive-ot a számítógéphez csatlakoztatva, automatikusan betöltődik az adott honlap, illetve az utas egyéni számlája. Ezek után könnyedén tudnak különböző adatokat módosítani, fel- vagy letölteni, kártyaegyenleget megváltoztatni. A kártyán a tulajdonos nevén kívül egyéb személyes információ is szerepel, mint például milyen kedvezményekre jogosult (nyugdíjas vagy diák), de menetrendek is ráírhatók, és ezek azonnal frissülnek, ha valami változás van.

Azt is be tudja állítani az utas, hogy mettől-meddig akar utazni, a rendszer pedig kiszámolja neki a fizetendő összeget. Miután az utas feltöltötte az egyenlegét, csak annyi a dolga, hogy az állomásokon elhelyezett terminálokhoz érintse a kártyát és levonódik az összeg. Ez azért kényelmes, mert ha többször utazik ugyanazon az útvonalon, akkor nem kell minden egyes út előtt beállítani a paramétereket, elég csak egyszer.

Itthon bonyolultabb az e-ticket

A MÁV júniusban vezette be Magyarországon a neten is megvásárolható jegyet. A módszer lényege, hogy a regisztráció után az utas kiválasztja az útvonalat és az utazási időpontot, bankkártyájával kifizeti a jegyet, majd az állomásokon lévő terminálokon a kapott tízjegyű kódot beütve megkapja a jegyet. A rendszer elindításakor még csak néhány állomáson voltak ilyen terminálok, Budapesten három helyen, ezen kívül még Miskolcon és Debrecenben. Most már sokkal több helyszínen vannak ilyen automaták, összesen negyven állomáson, a következő városokban: Siófok, Szeged, Pécs, Győr, Budapest-Kelenföld, Nyíregyháza, Szombathely, Kőbánya-Kispest, Kecskemét, Békéscsaba, Szolnok, Eger, Kaposvár, Veszprém, Nagykanizsa, Székesfehérvár, Mátészalka, Törökszentmiklós, Zalaegerszeg, Keszthely, Gyula, Kiskunhalas, Gödöllő, Budapest-Zugló, Püspökladány, Kiskunfélegyháza, Sátoraljaújhely, Mosonmagyaróvár, Sárospatak, Karcag, Cegléd, Dombóvár, Tatabánya, Szerencs, Füzesabony.

A rendszer bevezetése óta az aktív felhasználók száma 25 ezer, eddig 30 ezer jegyet adtak el így. A napi átlagos értékestés 2008. június közepe óta 405 darab jegy, ami az első héten tapasztalt napi 260 darabról a legerősebb forgalmú heteken napi 450-520 között mozgott. A jegyvásárlási csúcsot egy pénteki nap tartja, 1000 darab feletti értékesítéssel. A vásárlások hatvan százaléka csütörtök-péntek-szombaton történik, a jegyek felét pénteken-szombaton veszik át.

A MÁV-Start tovább fejleszti a rendszert, különböző jegyvásárlási módszereket dolgoznak ki. A tervek szerint például a jövő év első felében vezetik be a mobiltelefonon keresztüli értékesítést.