Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Élet-halálharc jöhet a fuvarpiacon

2008.12.10. 07:31
Különbözően értékelik a fuvarvállalkozók az utóbbi hónapokban kialakult recessziós helyzetet. Abban egyetértenek, hogy a visszaesés nagyban függ a szállítmányozók megrendelői körétől.

A logisztikai cégek és a fuvarvállalkozók számára is beköszöntött a zimankó - ugyanakkor a válság okozta forgalomkiesés árnyaltabban érvényesül. Nem a teljes ágazat forgalma esett vissza. A nagyobb, nemzetközi szállításokat is bonyolító vállalkozások számára húszszázalékos visszaesést hozott az elmúlt két hónap - mondta Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

A megrendelések radikális csökkenése a fuvarközvetítő vállalkozásokat érinti a legérzékenyebben. Esetükben a kieső megrendelések nyomán radikálisan visszaesett a közvetítői díjakból befolyó bevétel, így várhatóan sokuk tönkremegy, viszont az olyan kiskereskedelmi árufuvarozók, mint például az élelmiszeriparban tevékenykedő vállalkozások, egyelőre még nem érzik a visszaesést - véli Doór, aki e cégeknél január második felére várja az "érvágást".

Más véleményen van Fülöp Zsolt, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) elnöke, aki szerint a nemzetközi fuvarozás kevésbé érintett terület volt decemberig, ám hamarosan ott is jelentős visszaesést vár. A recesszió bő tízszázalékos forgalomkiesést hozott - mondta Fülöp. Azok a vállalkozások járnak a legrosszabbul, amelyek valamely specifikus, válsággal terhelt területre szállítanak - így az elektronikai vagy az autóipari vállalatoknak. Esetükben akár ötvenszázalékos visszaesés is elképzelhető.

Ráadásul abban mindkét szakember véleménye egyezik, hogy az ágazaton belüli profilváltást tekintve nagyon kicsi a vállalkozások mozgástere, így a logisztikai vállalkozások kiszolgáltatottá váltak.

Összességében az jöhet ki jól a helyzetből, aki már a válságot megelőzően diverzifikálta saját érdekeltségeit és nemcsak fuvarozással, hanem raktározással, szállítmányozással is foglalkozik. A következő hat hónap mindent eldönt, mert csak a legerősebb vállalkozások fogják túlélni - jósolja az MLSZKSZ elnöke. A következő időszak pozitív változást is hozhat. A lélektani fordulópontot Doór tavasz elejére várja. Optimista vélemények szerint ugyanis akkorra már az Egyesült Államokban és az Európai Unióban is érezhetőek lesznek a piacélénkítő lépések hatásai.