Indul az újabb kötelezőharc

2006.10.03. 08:15
A hónap végéig kell közzétenni a társaságoknak a jövő évre érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifáikat. Új piaci szereplő, számos kedvezmény, illetve az online kötések számának növekedése – ezek jellemezhetik leginkább a november elsején induló váltási időszakot.

A tarifák várhatóan a tavalyinál jobban szegmentálódnak – nem kizárt például, hogy a 33–40 év közöttieknél is több kategória lesz –, a biztosítók ezáltal igyekeznek egy-egy piaci szegmensre jobban koncentrálni, ott kedvezőbb díjszabásokat meghatározni – véli Haraszti Zsolt, a Netrisk Első Online Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője.

Húszezret is spórolhatunk

Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója szerint az átlagos díjemelések mértéke megegyezhet a tavalyival (három–öt százalék), mint ahogy az átlagos megtakarítási összeg is (a biztosítót váltók közt) a tavalyi húszezer forint körül alakulhat. Ez az összeg azonban a kormányzat megszorító intézkedései nyomán már egyre több autótulajdonost ösztönözhet váltásra.

Éppen ezért nem kizárt, hogy a tavalyi 300 ezerrel szemben akár 400-500 ezren is átvihetik kgfb-jüket egy új biztosítóhoz, ám az interneten kötők aránya mindenképpen megugorhat.

Népszerűbb lesz az online kötés

Az elmúlt évben a váltók negyede online alkuszcéget vett igénybe, ez az arányszám az idén már meghaladhatja az egyharmadot – vélik a piaci szereplők. Erre ösztökélhetik az autótulajdonosokat a várhatóan nagyobb számban megjelenő online kedvezmények is (tavaly öt biztosító, illetve egyesület honorálta 5–30 százalékos diszkonttal az internetes kötést).

Bár a társaságok évről évre hangsúlyozzák, hogy a legjobb esetben is nullszaldós ez az üzletág, a szegmens fontosságát az adja, hogy az összes biztosítási szerződés több mint harmada, 3,8 millió a kötelező biztosítást kötött ügyfelek közül kerül ki.

A magas ügyfélszámnak pedig fontos szerepe lehet a kapcsolt szolgáltatások értékesítésében, hiszen a kliensek elsősorban meglévő biztosítójuknál kötik a nem kötelező biztosításokat is – mint például a kötelezőhöz remekül párosítható cascót. Éppen ezért nem csoda, hogy tavaly a 125 milliárd forintos díjbevételből a biztosítók 100 milliárd kárkifizetést teljesítettek, s így az üzletág 80 százalékos kárhányada jóval meghaladja a többi biztosítási termékét.

A Signal jöhet

A legizgalmasabb kérdésnek várhatóan az ígérkezik: ezúttal melyik piaci szereplő száll be az árversenybe? A szakértők többsége a kgfb-piac új szereplőjére, a Signal Biztosítóra „tippel”, hiszen a társaságnak állományt kell gyűjtenie, s erre a novemberi váltási időszak a legalkalmasabb.