További Magyar cikkek
Közvetlen irányítást szerezhetnek a franciák
A Portfolio.hu információ szerint a MAVA-val (10,87 százalék) és a Templeton-nal (8,93 százalék) szintén létrejött a megegyezés, ennek fényében tehát biztosan közvetlen irányítást biztosító (75 százalék feletti) tulajdonrész kerül a csoporthoz a nyilvános vételi ajánlat során.
A nyilvános vételi ajánlat sikeres lezárulása után összehívott közgyűlésen, a 75 és 90 százalék közötti részesedéssel rendelkező francia nagytulajdonos szavazati súlyának megfelelően saját belátása szerint dönthet a május-júniusban esedékes tőzsdei kivezetésről. Az ekkor életbe lépő tőzsdei kivezetési ajánlat kötelező kiszorítást nem von maga után.
Temesfői István a kivezetést követő terveket is megosztotta a nyilvánossággal. "Az utolsó negyedévek gazdálkodása alapján korrekt, a társaság gazdasági helyzeténél jobb ajánlatot kaptunk" - nyilatkozta Temesfői. "Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy részvényes kíván-e maradni. Sokáig nagy reményeket fűztünk a Globus tőzsdei jelenlétéhez, az elmúlt években azonban már nem nyújtott olyan előnyöket, mint ahogyan vártuk."
A Globus vevőjelöltje a mezőgazdasági teremelőszövetkezetként működő, tehát tőzsdei társaságként nem jegyzett CECAB (Centrale Cooperative Agricole Bretonne) csoport, amelyet 1968-ban alapítottak. A Cecab napjainkban Franciaország egyik vezető mezőgazdasági társasága. A tulajdonosok között mintegy 8000 farmer található, a 31 gyáregységben 5800 alkalmazott dolgozik.
A csoport árbevétele 2004-ben meghaladta az 1,35 milliárd eurót, melynek 30 százaléka származott exporttevékenységből. Az árbevétel szerkezetét tanulmányozva a konzerv- és baromfitermékek (39 százalék) súlya a legmeghatározóbb, a zöldségkonzervek piacán 40 százalékos, ételkonzervek vonatkozásában 25 százalékos a piaci részesedésük Franciaországban. A vállalat saját tőkéje meghaladja a 250 millió eurót.
Mi indokolta a Globusban történő befektetést?
A Portfolio.hu elemzése szerint a Cecabnak három főbb oka lehet a magyarországi befektetés kiválasztásában. Egyrészt a magyar cég ideális terjeszkedési, piacra lépési lehetőséget kínál Közép-Európában, mápedig része a franciák stratégiájának. A másik ilyen érv az, hogy Magyarország elhelyezkedése ideális, és hazánk komoly európai szerepet játszik a kukorica- és borsótermelésben. A szakértők emellett megemlítik a szinergiák kialakításának, a marketing és sales tevékenység újrapozicionálásának a lehetőségét is.