Idén a gyártók alakították az élelmiszerárakat

2007.12.12. 08:08
Ebben az esztendőben sokkal inkább érvényesült a gyártók áremelési törekvése, mint tavaly. Ez tükröződik az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek kiskereskedelmi árának növekedésében.

Tény, hogy ilyen gazdasági környezetben aligha lehet sokáig ellenállni az áremelési nyomásnak - válaszolta a Napi Gazdaság kérésére Hardy Mihály, a Tesco-Global Áruházak Zrt. szóvivője. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint 2007-ben a gyártók úgy viselkedtek, mint a kereskedők, ugyanis áruhiány volt, emiatt az erőviszonyok megfordultak.

Az idén az diktált, akinél a készlet volt. A beszállító oda szállított, ahol többet kapott az áruért. Jó példa erre az UHT tej. A gyártók szemrebbenés nélkül döntöttek az export mellett, hátat fordítva a hazai kereskedőknek. Ezért nem érdemes idegeskedni, hiszen a kereskedők is az importot részesítették előnyben, ha hazai beszállítóik túlságosan nagy árat kértek az áruért. Vámos szerint ami 2007-ben történt a kiskereskedelemben, csak azt jelzi, hogy működik a piac.

Már csak azért is, mert minden áremelési törekvésük azért nem sikerült a gyártóknak. Hardy szerint most az a szlogen: emelj árat, ha nem akarod, hogy vásároljanak tőled. A Tesco árleszorító törekvése népszerűtlen a beszállítók között, ezzel a szóvivő is tisztában van. De - mint elmondta - nem áll a cég érdekében drasztikus áremeléssel elriasztani a vásárlókat.