Népszerű gyógyszerek

2004.10.26. 08:39
Jelentős forgalombővülést hoz az őszi-téli időjárás mind a gyógyszer-nagykereskedőknek, mind a patikusoknak. A fogyasztók elsősorban a hirdetésekből tájékozódnak.
A megfázásos tünetek és az influenza elleni gyógyszerek forgalma jellemzően szeptember végén fut fel, és március végéig, április elejéig marad magas szinten. Ezen belül a megfázásos tünetek elleni készítményekből október és november során fogy a legtöbb, míg az influenza ellen inkább januárban és februárban kényszerülnek védekezésre a betegek - mondta Küttel Sándor, a Phoenix Pharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. kereskedelmi igazgatója. A vírusos betegségek elleni védőoltásnak viszont szeptember elejétől november végéig van szezonja, mivel a védelem a beoltástól számítva három hét alatt alakul ki.

A nagykereskedők elmondása szerint másfélszer-háromszor akkora mennyiséget rendelnek a szóban forgó készítményekből az őszi-téli szezonban, mint más hónapokban. A gyógyszertárak forgalmát a lapunk által megkérdezett gyógyszerész tapasztalatai szerint átlagosan 25 százalékkal dobja meg az őszi-téli pluszkereslet. A jelentős keresletbővülés alól csupán az antibiotikumok képeznek kivételt, mivel ezeket nyáron és tavasszal is alkalmazzák. A köhögés elleni készítményeknél, köptetőknél, a láz- és fájdalomcsillapítóknál, valamint a vitaminoknál két-háromszoros forgalomnövekedést regisztrál szeptemberben és októberben a Hungaropharma Gyószerkereskedelmi Rt. - közölte a NAPI Gazdaság kérdésére Feller Antal, a cég kereskedelmi igazgatója. A Phoenix Pharma a szokásos mennyiség kétszeresét rendeli meg a gyártóktól a szezon elején, így a raktárkészlet a legnagyobb forgalmat hozó hónapokra, decemberre és januárra a szükséges szintre fut fel.

Reklám alapján vásárolnak

A vitaminok piacán szintén a kereslet megugrása figyelhető meg a hűvösebb hónapokban, de azon belül egyre kiegyensúlyozottabb az eloszlás, mivel fokozatosan bővül a fogyasztás. Ez elsősorban a tabletta formában kapható vitaminok, vagy komplex vitamin- és ásványianyag-készítmények terén mutatkozott az utóbbi időszakban, ami mindenekelőtt a reklámoknak és hirdetéseknek köszönhető - fűzte hozzá Feller Antal. A többi készítmény esetében - az antibiotikumokat kivéve - szintén a reklámok befolyásolják leginkább a fogyasztói szokásokat - mondta egy fővárosi patika munkatársa. A reklámok erőteljes hatását mutatja, hogy néhány gyógyszergyártó előre közli a nagykereskedőkkel, mely termékek hirdetésére lehet számítani, hogy a megnövekedő keresletre előre felkészülhessenek.

Ha jó a hirdetés, drágább lehet az árú

A reklámozott termékeknél sokszor az ár is kevésbé számít a patikai tapasztalat szerint, igaz, ezek az - otthoni gyógyítást szolgáló - készítmények általában az 500-800 forintos kategóriában helyezkednek el. A trend az, hogy ha nincs komoly baj, nem mennek orvoshoz az emberek, inkább megpróbálják magukat otthon meggyógyítani a vény nélkül kapható készítményekkel. Ezek közül előszeretettel vásárolják az új típusú, márkanevű és kiszerelésű termékeket, még ha a hatóanyaguk megegyezik is a klasszikus, bevált gyógyszerekével. Az elmúlt évek legnépszerűbb készítményei közé tartoznak például a 2-3 tünetre is ható forró italporok. Legújabban pedig a homeopátiás készítmények iránt nőtt meg az érdeklődés. A patikus szerint nem ritka, hogy a betegek hűek maradnak egy-egy márkához, ha az bevált, minimális bizonytalanság esetén azonban szívesen váltanak és próbálják ki az új termékeket.

A gyógyszerpiac egészéhez hasonlóan az "őszi-téli" készítmények piacának forgalma is egyre bővül, ami nem utolsósorban az átlagárak emelkedésének köszönhető. Az átlagosan kimutatható drágulást azonban nem a már régen a piacon lévő készítmények árának emelkedése okozza elsősorban, hanem az újonnan belépő termékekre jellemző magasabb ár - mondta Feller Antal. Évente egyébként százas nagyságrendben jelennek meg új készítmények, főként a nem támogatott gyógyszerek és gyógyhatású készítmények körében - tette hozzá a szakértő.