Még idén kiderül, mennyibe került a Hankook

2005.11.01. 10:40
A tervezettnél hétmilliárd forinttal többet, 132 milliárd forintot fektet be a dél-koreai gumiabroncsgyártó cég hazánkban - jelentette be Kóka János kedden, amikor hazaérkezett távol-keleti útjáról. A Hankook 2010-től évi tízmillió gumiabroncsot gyártana magyarországi üzemében, amelyben 1500 embernek fognak munkát adni. A beruházáshoz nyújtott állami támogatás mértékét hatvan napon belül nyilvánosságra hozzák.
A tervezett 125 milliárd forint helyett 132 milliárdot fektet be hazánkban a Hankook - emelte ki távol-keleti tárgyalása és a magyar idő szerint hétfő hajnali szerződéskötése legfontosabb eredményét Kóka János. A gazdasági miniszter elmondta: a korei céggel 2005 elején kezdtek tárgyalni, ám a beruházásért folyó szlovák, cseh, lengyel, magyar versenyfutásból idén tavasszal már kiszálltak, mert a feltételek túl kedvezőtlenné váltak.
Bővülő külkereskedelem
A KSH adatai szerint az idén az első nyolc hónapban a Magyarországra érkező japán behozatal értéke 1,49 milliárd dollár volt, ami 40,9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az export értéke 1,2 százalékkal bővült és 224,6 millió dollárt tett ki. A Dél-Koreából Magyarországra irányuló import január-augusztusban csaknem 600 millió dollár volt, ez 21,8 százalékos emelkedés 2004 azonos időszakához viszonyítva. A kivitel értéke 80,6 millió dollárt tett ki, ami 44,5 százalékos emelkedés. (MTI)

Tíz éven belül megtérül

Mostanra viszont annál kedvezőbb támogatási konstrukciót sikerült kialkudni, mint amennyinél tavasszal kiszálltak, mondta a miniszter. Arról, hogy a Hankook - amely eredetileg Szlovákiát választotta, ám ott nem kapta meg a kormány által ígért támogatást - összegszerűen mennyit kap a maygar kormánytól, Kóka nem beszélt. Annyit mondott: törvényi kötelezettségüknek megfelelően hatvan napon belül, vagyis az év végéig nyilvánosságra hozzák annak mértékét.

"Megtérül az ország számára ez az összeg" - mondta a miniszter, méghozzá számításai szerint 5-10 éven belül. Kóka azt is kiemelte: az Európai Unióban maximálják az adható támogatást, és hazánk jellemzően kevesebbet ad, mint a vetélytársainknak számító lengyelek vagy szlovákok. Az állam részben készpénzzel - Kóka szerint ennek aránya a teljes beruházási összeghez képest "pici" -, emellett szakképzési támogatással, beruházási adókedvezménnyel és kedvezményes árú infrastruktúra-fejlesztéssel járul hozzá a Hankook beruházásához.

A dél-koreai cég a megállapodás értelmében 2010-ig fejezi be a gyártósor fejlesztését, akkortól évi tízmillió gumiabroncsot készítenek a dunaújvárosi ipari parkban 54 hektáron felépülő gyárban. A gumiabroncsgyártó, amely 1500 munkahelyet teremt, valamint a gazdasági tárca számításai szerint legalább ennyi új munkahelyet generálhat a beszállító hazai vállalkozások számára, jelenleg a világ nyolcadik legnagyobb ilyen cége, de terveik szerint 2010-re az ötödik helyre lépnek fel. Egyebek mellett a Renault, a Volkswagen, a Ford és Hyundai számára gyártanak gumiabroncsokat.

A gazdasági tárca vezetője elmondta, hogy a hazánk melletti döntést a jól képzett munkaerővel, a dinamikus úthálózat-fejlesztésekkel, az infrastruktúra magas színvonalával és a kedvező üzleti és szabályozási környezettel, továbbá a gazdasági és a politikai stabilitással indokolták a dél-koreai beruházók.

Légitársaság és síkképernyős tévék

A gazdasági miniszter Dél-Koreában és Japánban elektronikai befektetésekről, valamint a japán légitársaság, a JAL BUdapestre "csábításáról" is tárgyalt. A JAL már korábban nyilvánosságra hozta, hogy fontolgatja egy közép-európai közvetlen légi járat indítását, és a térségbeli központját Bécsben tervezte megnyitni.

A tárgyalások nyomán elképzelhető, hogy Budapest lesz a befutó, Kóka ennek érdekében a japán gazdasági miniszterrel és a légitársaság vezetőivel is találkozott. "A japán légitársaság budapesti megjelenése mind turisztikai, mint logisztikai szempontból jelentős" - jegyezte meg Kóka János, kiemelve azt: a japán cégek eddig 210 milliárd forintot fektettek be Magyarországon, és jelenleg is tárgyalnak 54 milliárd forintnyi invesztícióról.

A gazdasági miniszter szerint az elektronikában kiemelt figyelmet kell szentelni a síkképcsőves és LCD-televíziók gyártásának. "Ebben az ágazatban a következő évtizedben hatalmas felfutás várható, így Sony és a Toshiba vezetőivel is tárgyaltam, hogy Magyarország elektronikai nagyhatalom lehessen" - fogalmazott a miniszter. Kóka arról is beszámolt, hogy dél-koreai tárgyalásai során is szó volt egy magyarországi plazmatévé gyártósor beruházásról, ami 2006-2007-ben valósulna meg.