Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A használt autó se fogy

2007.02.14. 07:43
Az új autók piacának szűkülésével párhuzamosan egyre több lízingpiaci szereplőnél billent át a mérleg nyelve a használt autó javára – a lízingcégeken belül ezek finanszírozási volumene körülbelül 40 százalékot tesz ki a személygépjármű-hitelezési piacon –, ám úgy tűnik, ez is csak átmenetileg tudta kompenzálni a kieséseiket.

A tavalyi első negyedév még emelkedést hozott a használt autók finanszírozása terén, ám az elkövetkező hónapokban már a forgalom visszaesésével szembesülhettek a piaci szereplők. „A finanszírozási piac egyértelműen szűkült; ez annak köszönhető, hogy a gazdasági megszorítás hatásaitól tartva az ügyfelek egyre nagyobb része vásárolt készpénzért autót” – osztotta meg tapasztalatait Pintye János, az MKB-Euroleasing marketingosztályának a vezetője.

Hasonló tendenciáról számolt be Anderle Ádám, a Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese is; az elmúlt hónapokban hitelfelvétel helyett egyre több magánszemély preferálta a készpénzes vásárlást. Bár mint egyesek megjegyezték, lehet, hogy ez csak a „látszat”, mert a háttérben például egy szabad felhasználású jelzáloghitel húzódik meg.

A K&H Lízingcsoport személygépjármű-finanszírozási üzletágának az igazgatója, Kőszegi László szerint a használtautó-piacra 2006-ban a regisztrációs adó visszafogó ereje is hatott; ennek köszönhetően ezen gépkocsik importja továbbra is elsődlegesen a prémium szegmenst érintette, míg az új autók piacának szűkülése a csereciklusok prolongálódásával járt együtt.

A használtautó-finanszírozás volumenének visszaesésében Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozás Zrt. vezérigazgatója meglátása szerint az is szerepet játszhatott, hogy az ezen gépkocsikra szóló ügyletek nehezebben felelnek meg a hitelezési feltételeknek, s a szigorú hitelbírálat, a csalási kísérletek eredményes meghiúsítása miatt is kevesebb kliens számára tudtak hitelt kihelyezni. Úgy véli, a részarány növekedéséhez arra lenne szükség, hogy a használtautó-kereskedők felelősségteljesebben működjenek együtt a finanszírozókkal, ne próbáljanak új autóra kidolgozott feltételeket kicsikarni tőlük.

A használt gépkocsik finanszírozásának a piacán is éleződő versenynek ugyanis ez volt az egyik következménye, azaz a kondíciók tekintetében csökkent a különbség az új és a használt autók finanszírozása között, a marzsok visszaestek, ezenkívül már nemcsak új gépkocsikba lehet beszámítani használt autót, hanem használtba is a használtat, és ezt a szegmenst sem kerülte el az önerő csökkenése, illetve a futamidő hosszabbodása. (Egyre több társaság kínál már 20 százalék alatti kezdőrészletet, egyes akcióknál a 10 százalék is fellelhető, s vannak, akik már 14 éves korig finanszíroznak autókat.)

„Az éleződő verseny mind a növekvő kockázatvállalásban, mind a csökkenő jövedelmezőségben megmutatkozik” – hangsúlyozza Varsányi Ferenc, a CIB Lízing VIP-üzletágának igazgatója. A társaság is kénytelen volt igazodni a piaci változásokhoz, miután lakossági üzletági kihelyezéseinek mintegy felét teszi ki a használtautó-finanszírozás, így például a kétévesnél fiatalabb járműveket újnak megfelelő feltételek mellett finanszírozza.

Ezzel ellentétes tapasztalatról számolt be az Erste Leasing vezérigazgatója, Nagy Péter, mondván: a verseny éleződése 2006-ban nem a növekvő kockázatvállalási hajlamban mutatkozott meg, hanem sokkal inkább a gyorsabb kiszolgálás és a széles termékpaletta iránti igényben.

A tavalyi trend folytatódásával, azaz a használt autók kihelyezéseinek a visszaesésével számolnak az idén is a piaci szereplők. Anderle Ádám mintegy 10 százalékos csökkenést vár ezen járművek eladása terén, ebben a hitelfelvétel „visszafogása” is meghúzódik. Bár meglátása szerint ebben a szegmensben egyre nagyobb a kockázat, több a visszaélés, és a fizetési hajlandóság is egyre rosszabb a tapasztalatok alapján.

Varsányi Ferenc várakozása szerint a kormányzati szigorítások hatására csökkenő lakossági reáljövedelmek a használtautó-vásárlásokra is kihatnak az elkövetkező két évben. Ám – mint hozzátette – az alsó kategóriás autóknál bekövetkező visszaesés mellett a volumenében kisebb szeletet képviselő prémium szegmens növekedése az idén tovább folytatódhat. A piac szűkülésével párhuzamosan Pintye János szerint egyre kockázatosabb konstrukciókkal jelenhetnek meg a finanszírozók – az alacsony kezdőrészletű és hosszú futamidejű szerződések különböző kombinációi, a tovább egyszerűsített és könnyített befogadási feltételrendszerek, roncsautó-beszámítás –, ezzel próbálva biztosítani a fizetőképes keresletet.

A Budapest Autófinanszírozás Zrt. igyekszik távol tartani magát a kockázatosabb konstrukcióktól, mint ahogy az MKB-Euroleasing is, ahol újabb értékesítési és kommunikációs csatornák nyitásával, a keresztértékesítési technikák fejlesztésével próbálják kiegyensúlyozni a kedvezőtlen piaci hatásokat. A K&H Lízingcsoport személygépjármű-finanszírozási üzletágának igazgatója ugyanakkor úgy látja: az idén az előrejelzések szerint javul a használt autók regisztrációs adója avultatásának a mértéke, ez együtt járhat az import és ezáltal a kínálat bővülésével. Emellett elképzelhető, hogy a háztartások egzisztenciális félelmeik, költségnövekedésük miatt részben a használt autó felé fordulnak.