Szeretünk hétvégén vásárolni

2008.09.03. 11:10
A GfK Hungária Kereskedelmi tanulmánya szerint egy háztartás egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan 1799 forintot hagyott a kasszánál az idei január-júniusi időszakban. A pénteki és a szombati vásárlások nagyobb értékűek, autóval leginkább a hipermarketekbe járunk. Kártyával csak a vásárlások hét százaléknál fizetünk.

Az elmúlt években a modern kereskedelmi csatornák erősödésével egyre általánosabb lett az a tendencia, miszerint a nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező üzletek léptek elő a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlások helyszínévé, míg a gyalogosan is könnyen megközelíthető kisboltokban a fogyasztók jellemzően a napi bevásárlásokat végzik. A magyar háztartások 2008 első félévében is a kisboltokat keresték fel leggyakrabban (átlagosan heti rendszerességgel).

Egy vásárló háztartás vásárlásonként átlagosan 1799 forintot költött, az összeg négy százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A gyakoribb, kisebb értékű bevásárlások eredményeképpen az átlagos tranzakcióméret a független kisboltok és a kisbolt-láncok esetén a legkisebb (1022, valamint 1380 forintra tehető).

A hétvégi vásárlások súlyának növekedése töretlen az elmúlt néhány évben. A hét utolsó három napján – főként pénteken és szombaton – zajlik a bevásárlások majdnem fele (46 százalék). Jelentős vasárnapi vásárlás a hipermarketek mellett a diszkontokban figyelhető meg.

Hasonlóan a pénteki és szombati vásárlásokhoz, a háztartások vasárnap is az átlagosnál nagyobb összegeket hagynak a pénztáraknál. A hipermarketekben az érték alapon számolt forgalom tíz százaléka, míg a diszkontokban a forgalom hét százaléka realizálódik a hét utolsó napján. A vásárlások 67 százalékát gyalogosan intézzük, de ezek a vásárlások az értékbeli forgalomnak csak kevesebb, mint felét, 47 százalékát adják.

Az autós vásárlások aránya folyamatosan növekszik az elmúlt években, a lakóhelytől messzebb található üzletek elérése, illetve a nagy bevásárlások miatt ülnek autóba a fogyasztók. Emiatt az autós vásárlások aránya a hipermarket csatorna esetében a legmagasabb. A diszkontoknál a Lidl és az Aldi estében magas az autós vásárlások aránya, a többi diszkontláncnál a gyalogos vásárlások dominálnak több mint 60 százalékos aránnyal.

A kártyás fizetések hányada még viszonylag alacsonynak mondható, 2008 első félévében a vásárlások hét százalékánál használtak Magyarországon bankkártyát. Mivel kártyával jellemzően nagyobb értékű vásárlásokért fizetünk, ezért nem meglepő, hogy értékben kétszer akkora arányt képvisel ez a fizetési mód.