Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Szeretünk hétvégén vásárolni

2008.09.03. 11:10
A GfK Hungária Kereskedelmi tanulmánya szerint egy háztartás egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan 1799 forintot hagyott a kasszánál az idei január-júniusi időszakban. A pénteki és a szombati vásárlások nagyobb értékűek, autóval leginkább a hipermarketekbe járunk. Kártyával csak a vásárlások hét százaléknál fizetünk.

Az elmúlt években a modern kereskedelmi csatornák erősödésével egyre általánosabb lett az a tendencia, miszerint a nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező üzletek léptek elő a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlások helyszínévé, míg a gyalogosan is könnyen megközelíthető kisboltokban a fogyasztók jellemzően a napi bevásárlásokat végzik. A magyar háztartások 2008 első félévében is a kisboltokat keresték fel leggyakrabban (átlagosan heti rendszerességgel).

Egy vásárló háztartás vásárlásonként átlagosan 1799 forintot költött, az összeg négy százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A gyakoribb, kisebb értékű bevásárlások eredményeképpen az átlagos tranzakcióméret a független kisboltok és a kisbolt-láncok esetén a legkisebb (1022, valamint 1380 forintra tehető).

A hétvégi vásárlások súlyának növekedése töretlen az elmúlt néhány évben. A hét utolsó három napján – főként pénteken és szombaton – zajlik a bevásárlások majdnem fele (46 százalék). Jelentős vasárnapi vásárlás a hipermarketek mellett a diszkontokban figyelhető meg.

Hasonlóan a pénteki és szombati vásárlásokhoz, a háztartások vasárnap is az átlagosnál nagyobb összegeket hagynak a pénztáraknál. A hipermarketekben az érték alapon számolt forgalom tíz százaléka, míg a diszkontokban a forgalom hét százaléka realizálódik a hét utolsó napján. A vásárlások 67 százalékát gyalogosan intézzük, de ezek a vásárlások az értékbeli forgalomnak csak kevesebb, mint felét, 47 százalékát adják.

Az autós vásárlások aránya folyamatosan növekszik az elmúlt években, a lakóhelytől messzebb található üzletek elérése, illetve a nagy bevásárlások miatt ülnek autóba a fogyasztók. Emiatt az autós vásárlások aránya a hipermarket csatorna esetében a legmagasabb. A diszkontoknál a Lidl és az Aldi estében magas az autós vásárlások aránya, a többi diszkontláncnál a gyalogos vásárlások dominálnak több mint 60 százalékos aránnyal.

A kártyás fizetések hányada még viszonylag alacsonynak mondható, 2008 első félévében a vásárlások hét százalékánál használtak Magyarországon bankkártyát. Mivel kártyával jellemzően nagyobb értékű vásárlásokért fizetünk, ezért nem meglepő, hogy értékben kétszer akkora arányt képvisel ez a fizetési mód.