Máris súlyos törvénysértésekkel vádolják az új Hankook-gyárat

2007.07.17. 13:21
A világ legmodernebb gyára, az évtized beruházása – június végén, a dunaújvárosi Hankook hivatalos megnyitóján még ezekkel büszkélkedett Kóka János gazdasági miniszter. A cég ellen ma, kevesebb, mint egy hónappal az ünnepség után, már munkaügyi vizsgálat folyik, és a júniusban alakult szakszervezet bírósági eljárásra készül. Az érdekvédők panaszáradata hosszú a fizetések és az elszámolások szabálytalanságától a törvénytelen elbocsátásokig. A Hankook tárgyalni sem akar velük, amit azért nem értenek, mert így a koreai cég elbukhatja a több tízmilliárdos állami támogatást.

Nagyon súlyos munkajogi törvénysértések történnek a Hankook dunaújvárosi gyárában – panaszolták az Indexnek az ott dolgozók közül többen az elmúlt napokban. A koreai cég dolgozói szerint problémák vannak a bérszámfejtéssel, a bérkifizetésekkel, a túlórákkal, a hétvégi munkával, de a június közepén megalakult szakszervezet szerint szabálytalanok az elbocsátások, illetve az is, hogy magának az érdekvédelmi szervezetnek a működését akadályozni próbálják.

Csalnak a fizetésekkel?

Támad a Levegő is
A Levegő Munkacsoport fellebbezett a Hankook Tire Magyarország Kft. használatba vételi engedélye ellen, közölte a környezetvédő szervezet. Arra hivatkoznak, hogy nem tudnak megbizonyosodni arról, a cég betartja-e a velük 2006 májusában kötött megállapodást. Ebben a Hankook vállalta, hogy a beruházás a környezetvédelmi hatóság által meghatározott feltételeknél szigorúbb követelményeknek felel meg.
A Levegő Munkacsoport nehezményezi, hogy a gyár nem válaszol a civil szervezet többszöri megkeresésére, holott korábban ígéretet tett arra, negyedévente nyilvános találkozón egyeztetnek. Nem tudnak a gyárig kiépült vasúti iparvágányról sem, így azt gyanítják, hogy a Hankook nemcsak az előzetesen egyeztetett szakaszon alkalmazza a közúti szállítást. (MTI)

A hozzánk beérkezett panaszokat megerősíti Székely Tamás, a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének alelnöke. Ő az, aki a június 11-én alakult, a bíróság által június 14-én bejegyzett VDSZ Dunaújvárosi Gumigyártók Szakszervezete nevében nyilatkozik. A ma már több mint négyszáz tagú szakszervezet tisztségviselői ugyanis egyelőre kerülik a nyilvános szereplést "a gyárban kialakult légkör miatt".

A szakszervezeti vezetőhöz ugyanazokkal a problémákkal fordultak, mint lapunkhoz. A dolgozókat úgynevezett 6+2-es rendszerben foglalkoztatják, ami azt jelenti, hogy 6 napot kell dolgozniuk, ezt követi 2 pihenőnap. Mivel a magyar munkajogi szabályozás szerint 40 órás a munkahét, ezzel a rendszerrel jelentős többletmunka keletkezik, aminek meg kellene jelennie a túlórapénzekben – magyarázza Székely Tamás. Ennek nyoma sincs, mint ahogyan az egyik dolgozó szerint a hétvégi munkavégzésnek sincs, azt is sima nappalizásnak számolják el.

A fizetésekkel kapcsolatos elszámolásokkal egyébként is sok a baj. Bérszámfejtési, bérkifizetési problémák vannak, ami miatt a szakszervezet már azt fontolgatja, hogy a bírósághoz fordul – mondja az alelnök. Ennél sarkosabban fogalmazott az egyik dolgozó, aki nekünk küldött levelében azt írta, "minősíthetetlen, hogy csalnak a fizetésekkel; hogy ez szándékos, vagy tényleg ennyire hozzá nem értők végzik a bérszámfejtést, ezt nem tudom".

Már hatósági eljárás indult

A szabálytalanságok miatt – a dolgozók tudomása szerint alkalmazotti bejelentés nyomán – már munkaügyi eljárás indult a cég ellen. A közép-dunántúli munkaügyi felügyelőség igazgatóhelyettese, Németh István kérdésünkre elismerte: valóban vizsgálatot indítottak a cég ellen, részleteket azonban csak július végére ígért, mert folyamatban lévő eljárásról semmit nem mondhat.

A dolgozóktól származó, Székely Tamás által megerősített információink szerint elsősorban a pünkösdvasárnapi munkavégzést vizsgálták. A munkaügyi felügyelők információink szerint több mint ötven dolgozóval beszéltek, közülük tudomásunk szerint többen arra a napra is sima nappali órabért kaptak. Úgy tudjuk, a felügyelők találtak olyan dolgozót is, akinek abban a hónapban ötnél kevesebb pihenőnapja volt a jelenléti ívek tanulsága szerint, valamint olyanokat, akiknek folyamatosan 16 órát kellett dolgozniuk.

Ez utóbbinak az az oka, hogy a gyár több egységében munkaerőhiány van. Egy ottani dolgozó szerint "az emberek elmennek, jönni már alig jönnek", ezért szabadságra "csak úgy mehet valaki, ha más pótolja". Ez viszont az emberhiány miatt csak úgy kivitelezhető, ha valaki bevállalja a 16 órás munkavégzést.

Feketelista a dolgozókról?

Plusz 0,2 százalék GDP
A dunaújvárosi gyárban a próbatermelést követően június végén indult a gyártás. Az 535 millió eurós beruházással 110 ezer négyzetméteren felépült üzemben június végén 800-as dolgoztak, a létszámot 2010-re 1500-ra növelnék. A koreai cég első európai gyárában idén 2 millió, jövőre 5 millió, 2010-ben előreláthatólag évi 10 millió gumiabroncsot készítenek, ami az előzetes várakozások szerint 0,2 százalékkal növeli a magyar gazdaság teljesítményét.

Az elbocsátási gyakorlattal kapcsolatban szintén komoly kifogásai vannak a szakszervezetnek. A Hankook előszeretettel alkalmaz kölcsönzött munkaerőt, aminek megvan az a kényelme, hogy a munkaadó minden indoklás nélkül azt mondhatja, másnap már nincs szükség a dolgozóra. Előszeretettel bocsátják el azokat is, akikről megtudják, hogy szakszervezeti tagok, mondják a dolgozók.

Márpedig mindent megtesznek, hogy megtudják, bár Székely Tamás szerint ehhez "teljesen törvénytelen" eszközöket is igénybe vesznek. Behívják és nyilatkoztatják az embereket, hogy tagjai-e a szakszervezetnek, valamint arról is, hogy kik szakszervezeti tagok, kik azok, akik szervezkednek; a gyárban azt beszélik, hogy feketelistát vezetnek a szakszervezettel kapcsolatba hozott dolgozókról. Volt olyan elbocsátott munkavállaló, akit biztonsági őrökkel vezettettek el, állítja az alelnök.

A szabálytalan, munkajogi törvényeket sértő elbocsátások miatt a szakszervezet szintén azt fontolgatja, hogy bírósághoz fordul – mondta Székely Tamás, de részletekről nem beszélt. A munkaügyi ellenőrzés híre nem lepte meg, úgy reagált: "ahogy elnézem, többször ki fognak menni". Tudomása szerint a cégnél súlyosan megsértik a munkavédelmi és munka-egészségügyi szabályokat is.

Gyurcsány majd segít?

A szakszervezeti alelnök az Indexnek elmondta: szerdán találkozik a miniszterelnökkel, akivel több dologról is szeretne egyeztetni. Elsősorban arra szeretné emlékeztetni Gyurcsány Ferencet, hogy az államháztartási törvény szerint állami támogatást csak akkor lehet folyósítani egy vállalatnak, ha ott rendezettek a munkaügyi kapcsolatok. Szeretné elérni, hogy a korábban megítélt összesen 26 milliárd forintnyi állami támogatás csak akkor járjon a cégnek, ha a szakszervezet is igazolja, hogy rendezettek a munkaügyi kapcsolatok.

Ehhez elsősorban az kellene, hogy a szakszervezet egyáltalán bejusson a gyárba. Jelenleg még – akárcsak más, távol-keleti tulajdonú magyar vállalatnál – azt sem tudták elérni, hogy tárgyaljanak a cég menedzsmentjével. "Többször kértünk időpontot, azonban a vállalat az időhúzás és az elzárkózás taktikáját választja" – panaszkodik Székely Tamás. Holott szerint a szakszervezet az összes felmerült problémára megoldást tudna javasolni – ha a koreai cégvezetésből bárki meghallgatná őket.

Lapunk kereste az ügyben érintett másik felet is, a cég HR-vezetőjét, Bányai Tibor azonban többszöri próbálkozásunk ellenére sem sikerült egyelőre elérni. A Hankook PR-ügynöksége egyelőre ugyancsak visszahívást ígért az Indexnek.