Hogyan vásárolnak az intenzív költők?

2001.10.15. 09:30
A hipermarketek terjeszkedésük során leginkább az úgynevezett intenzív költekezőkre számíthatnak, vagyis azokra a háztartásokra, amelyek havonta több mint 113 ezer forintért vásárolnak élelmiszereket és háztartási vegyi árut - derül ki a GfK Piackutató Intézet vásárlói csoportokra vonatkozó felméréséből.
Horváth Annamária, a GfK Piackutató Intézet területvezetője az MTI-nek elmondta, hogy a 2.000 háztartás bevonásával végzett felmérésben három azonos létszámú csoportot képeztek.

Az extenzív iskola

Az első csoportba azok kerültek, akik a legkevesebbet költötték 2001. január-márciusban. Ők az úgynevezett extenzív költők (sic!), akiknek napi fogyasztási cikkekre fordított kiadásai havonta 58.755 forint alatt maradt, és átlagosan 33.780 forintot tett ki.

Ez a csoport a tavalyi azonos időszakhoz képest mindössze egy százalékkal növelte ilyen típusú kiadásait.

A kismesterek

A második csoportot a közepes költők alkotják. Az ő háztartásaik havi 58.756-113.430 forint közötti összeget költöttek napi fogyasztási cikkekre, a középérték 84.410 forint, hat százalékkal több, mint 2000 első negyedévében.

Minden kereskedők álma, az intenzív költő

A kereskedelem szempontjából legfontosabb harmadik csoportba tartoznak az intenzív költők. Ezek a háztartások havonta 113.431 forintnál többet - átlagosan 178.480 forintot - fizettek ki élelmiszerért és háztartási vegyi áruért. A csoport átlagos költekezése 9 százalékkal nőtt a bázishoz képest.

Horváth Annamária elmondta, az elemzés tanúsága szerint ez utóbbi vásárlói csoportra jut a napi fogyasztási cikkek értékben mért forgalmának közel kétharmada.

Hogy csinálja az ideáltípus?

Az intenzív költési csoportba tartozó háztartások többségét budapesti, három vagy többszemélyes háztartások alkotják, amelyekben a háziasszony jellemzően 30-50 év közötti.

Vásárlásaikat elsősorban pénteken vagy szombaton délután bonyolítják, autóval mennek és a felmérés szerint 25 százalékban hipermarketekben vagy Cash+Carry üzletekben szerzik be a fogyasztási cikkeket.

Ezzel szemben az extenzív költők a nagy diszkontokat és az önálló kis boltokat részesítik előnyben.

A felmérésből az is kiderült, hogy mind az extenzív, mind pedig a közepes költők többségénél a feleség vagy a férj egyedül megy a boltba. Az intenzív költőknél viszont jellemzőbb a társas bevásárlás.