Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Plasztikpénz: ahány bank, annyi szokás

2008.04.01. 07:29
A sikerterméknek számító hitelkártyáknál néhány bank már növekedési visszaesésre számít, a többség azonban hisz a további töretlen fejlődésben.

Az OTP Bank tapasztalatai szerint a napi likviditáskezelésben a hitelkártya és a folyószámlahitel játszik domináns szerepet, de az utóbbi időben egyre nagyobb hangsúlyt kap a személyi kölcsön is, amit szintén az indokol, hogy a hitelcélt nem kell megjelölni. Jellemző, hogy az ügyfelek által felvett hitelösszeg növekszik, a folyósításokban a devizahitelek dominálnak a forinthitelekkel szemben.

Bár folyamatosan a piac telítődésére számít a bankszakma, az igénylések növekedése figyelhető meg, ami a kormányzat bevételnövelő intézkedéseivel, illetve az árak emelkedésével magyarázható: az ügyfelek a megtakarításaik felhasználása mellett hitelből finanszírozzák a fogyasztásukat.

A napi pénzügyi likviditás menedzseléséhez megoldást nyújtó hitelkártyatermékek igénylésében az MKB stagnálást észlel. A banknál úgy vélik, az ügyfelek a makrogazdasági helyzet hatására alighanem elsősorban megtakarításaikat élik fel, vagy olyan típusú hitelterméket vesznek igénybe, amely hosszabb lejáratú, így az alacsonyabb törlesztőrészlet kevésbé terheli meg a havi kiadásokat.

A rugalmas pénzügyi lehetőséget nyújtó hitelkártya épp előnyéből fakadóan kevésbé számít stabil, kiszámítható hitelezési megoldásnak, így azt inkább az olyan ügyfelek veszik igénybe, akik tudatosan kezelik havi pénzügyeiket és élni tudnak a termék nyújtotta előnyökkel. Ez azonban a korábbi hitelkártya-értékesítéshez képest visszaeső tendenciát jelenthet.

A kártyahasználati szokásokban a legutóbbi időben nem tapasztaltak jelentős változást a Raiffeisen Banknál. A hitelkártyák igénylési tendenciája az Erste Banknál sem módosult. A használatnál azonban - tudtuk meg a pénzintézettől - szembetűnő, hogy a vásárlási tranzakciók dominanciája a teljes költésen belül egyre nagyobb.

Tapasztalataink összhangban vannak a hazai piacon megfigyelhető változásokkal - mondta el Komócsi Sándor, az UniCredit ügyvezető igazgatója -, azaz a hitelkártyák elfogadottsága és használata egyre jobban illeszkedik az ügyfelek mindennapos pénzügyi szokásaiba. E tapasztalatokat a statisztika egyértelműen igazolja: a hitelkártyák száma egyre jobban növekszik a hazai bankkártyapiacon, hiszen míg 2006 első félévében az összes kibocsátott kártya 17 százaléka volt hitelkártya, addig egy évvel később ez az arány már 20 százalékra növekedett. A hitelkártyával végrehajtott hazai fizetési forgalom ugyanekkor több mint 30 százalékkal nőtt.

A CIB-nél kiemelték, hogy a magyar kártyabirtokosok kártyahasználati szokásai évről évre pozitív irányba változnak, a hitelkártyapiac dinamikus növekedése pedig folyamatos. Szerintük ez részben annak is köszönhető, hogy a bankok egyre vonzóbb ajánlatokat tartalmazó hitelkártyaprogramokkal rukkolnak elő, miközben a hitelkártya-ismeretek folyamatosan fejlődnek. A bankok tapasztalatai azt mutatják, hogy ügyfeleik közel 45-50 százaléka minden hónapban, teljes mértékben megfizeti a bank számára a fordulónapon fennálló tartozás összegét.

Általánosságban megállapítható, hogy a klasszikus hitelkártya-birtokosok (nagyobb hitelkerettel rendelkezők) körében alacsonyabb a résztörlesztést teljesítők aránya, ők sokkal inkább igyekeznek a hitelkártya nyújtotta kamatmentes periódust kihasználni. A CIB teljes bankkártyaállománya jelenleg meghaladja a 370 ezer darabot, amelynek közel harmada a hitelkártya.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?