További Magyar cikkek
Elfogadhatatlannak tartja az IKARUS azt is, hogy a kiíró nem értékeli a termékek referenciáit, illetve a NATO kompatibilitást és kodifikációt, ezért egy még el nem készült jármű ugyanolyan minősítést kaphat mint az évek óta NATO tagországokban hadrendbe állított jármű. Megkérdőjelezhetőnek tartják azt a döntést, amellyel megfogalmazásuk szerint egy közel teljes, az ország védelmi erejének jelentős részét képező járműflottát egy még ki nem próbált, hadrendbe még soha nem állított, referenciákkal nem rendelkező járműparkra cserélik. A NATO kodifikáció hiánya pedig a későbbi NATO együttműködést fogja zavarni és indokolatlan többletköltségeket ró a hadseregre - figyelmeztet az Ikarus.
"Információink szerint a tenderen nyertesnek kikiáltott pályázók ajánlatának elfogadása esetén a beruházás 30-50 milliárd forinttal kerülne többe a magyar adófizetőknek, mint az Ikarus Holding ajánlata" - áll a közleményben. Ezért kérik, hogy a kormányzat által meghirdetett "Üvegzseb Program" és az átláthatóság szellemében - a Közbeszerzési Tanács felügyelete mellett - minden pályázó nyilvános eljárás keretében mutassa be részletes árajánlatát és egyéb kondícióit. Az Országgyűlés Honvédelmi Bizottságát pedig arra kérik, hogy a szabálytalanságok és a Magyar Állam számára kedvezőtlen helyzet miatt vizsgálja meg az ajánlatokat, és ha úgy ítéli meg, minősítse érvénytelennek a tendert és rendeljen el új beszerzési eljárást.
Az Iveco hamarosan tárgyalásokat kezd
Az Iveco magyarországi képviselete 30 napon belül elkezdi a részletes tárgyalásokat a Honvédelmi Minisztériummal, a mintegy 1.300 összkerékmeghajtású közúti gépjármű leszállításáról - mondta Gyöngyösi István, az Iveco magyarországi képviseletének igazgatója az MTI-nek kedden, miután kihirdették a honvédségi gépjárműtender eredményét. Hozzátette: azután kezdődhetnek meg a 2003-2004-es mennyiség lehívásáról szóló tárgyalások, ám arra készülnek, hogy az első két évben 30-40-et, míg 2005-től évi 100 darabot szállítanak.
Az igazgató közölte: a következő 15 évben a tervek szerint mintegy 1.300, 3,5 tonnától 60-70 tonna teherbírásig terjedő, négykerékmeghajtású tehergépjárművet szállíthat az Iveco a Magyar Honvédségnek. Gyöngyösi István elmondta: az Iveco által szállított járművek ára 14-15 millió forinttól 30-35 millió forintig terjed, így azok összértéke, a tárgyalások függvényében 23-25 milliárd forint lehet. A furgontól a nehézszállítóig terjedő gépjárműveket csaknem kész állapotban importálják és Magyarországon végzik el a végső összeszerelést, melyben a magyar beszállítói hányad mintegy 20 százalékos lesz.