Tízből hét cég internetezik

2001.06.20. 15:11
A tíz főnél többet foglalkoztató vállalatok az idén várhatóan 420 milliárd forintot költenek infokommunikációra. A BellResearch és a Think Consulting átfogó kutatásából, a Magyar Infokommunikációs Jelentésből kiderül, hogy a magyarok sokat telefonálnak munkahelyükről. A vizsgált cégek hetven százalékának volt internetelérése. Ez az arány év végére elérheti a 80 százalékot.
A cégek idén 155 milliárd forintot költenek "beszédcélú távközlésre", 66 milliárd forintot adatkommunikációra, 185 milliárd forintot informatikára és 14 milliárd forintot internetkapcsolatokra.

A Magyar Infokommunikációs Jelentés - a hazai üzleti kutatási gyakorlatban először - teljes képet ad a 10 fő feletti hazai vállalatok telekommunikációs, informatikai és adatkommunikációs, valamint internetes keresleti piacáról. Kutatásuk során ezer magyarországi vállalatot kérdeztek meg telefonon keresztül, illetve személyes beszélgetéseken arról, hogy az idén várhatóan mennyit költenek telekommunikációra, illetve informatikára.

Csak telefonálni járunk be

Andrási Tamás, a Bellresearch szakmai vezetője elmondta, hogy a felmérés szerint a dolgozók szívesen és sokat telefonálnak munkahelyükről. Miközben a vállalati vezetékes telefonok az összes vonalnak csak a 15 százalékát teszik ki, a cégek fizetik a számlák értékének közel 30 százalékát.

Hasonló az arány a mobiltelefonok körében is: jóllehet csak minden 7. dolgozónak van vállalati telefonja, ezen előfizetések adják a számlák értékének 13 százalékát.

A kutatás szerint bár a távközlési kiadások a cégek ráfordításainak jelentős részét teszik ki, a vállalatok 87 százaléka a költségvetésében nem tervezi ezeket külön.

Minden harmadik dolgozónak van gépe

A vizsgált vállalati szegmensben jelenleg 600 ezer személyi számítógépet használnak, ami azt jelenti, hogy a dolgozók 29 százalékának az asztalán áll egy-egy PC - közölték a sajtótájékoztatón.

A kutatás kimutatta, hogy egyre növekszik a számítógépes hálózatok szerepe: a vállalatok 48 százaléka már egységes központi rendszert épített ki, 5 százalékuk pedig több kisebb hálózatot üzemeltet.

Elérés már van, sebesség kevésbé

A felmérés szerint telítődési szakaszba jutott a vállalati internetcsatlakozások kiépítése, s a továbbiakban a cégek már a meglévő lehetőségeik minőségi javítására fektetik a hangsúlyt.

Az idén áprilisban a vizsgált vállalati körben mintegy 70 százalékos volt az internetelterjedtség, ami decemberre várhatóan 80 százalékra nő.

Közel tízezer vállalati weblap

Az internetkapcsolattal rendelkező vállalatok 45 százaléka már rendelkezik honlappal, ez az arány azonban a teljes vállalati szférára kivetítve csak 32 százalékot ér el, így napjainkban mintegy 9.910 magyar vállalati weblap van az interneten.

A kutatás szerint a saját weblappal még nem rendelkező vállalatok mintegy fele az idei évre tervezi ennek megjelenítését.