Hogyan keressünk lakást a neten?

2006.12.06. 12:05
Az interneten ingatlant keresők számára ingatlanportálok kínálják szolgáltatásaikat. Ezek a gyűjtőoldalak a piacra kerülő ajánlatokat teszik közzé böngészhető adatbázis formájában. Az ingatlan.net elemzésében meghatározza a minőségi hirdetés kritériumait, valamint tanácsokat ad a kereséshez. A tippek segítségével könnyebben megtalálhatjuk a vágyott ingatlant, vagy a piac legjobb ajánlatát.

A magyar internetes ingatlanközvetítés úttörője az ingatlan.com és az origoingatlan.hu volt. A szektor 1999-ben kezdett felfutni, abban az évben jött létre az ingatlan.net, majd a rákövetkező években az e-otthon.hu és a lakascentrum.hu. Ezek az oldalak mind az ingatlanhirdetésekre specializálódott gyűjtő site-ok, több tízezres hirdetési bázissal. A legjobb ingatlanportálok teljes körű, az ingatlanvásárlás és -eladás minden területére kiterjedő szolgáltatásokat kínálnak. Azonban a kifinomult keresők és széles körű információk ellenére is szükségünk lehet különböző fogásokra, ha hamar sikerre akarjuk vinni ingatlanvásárlásunkat.

Piaci ismeret

A vásárlás során elengedhetetlen az ingatlanpiac bizonyos szintű ismerete, hiszen ennek hiányában nem tudjuk megállapítani, mennyire jó egy adott ajánlat. A jó piacismeret az adatbázis böngészéséhez is elengedhetetlen. „A sikeres keresés alapja, hogy ne jelöljünk be minden lehetséges választási lehetőséget – főleg akkor, ha nem ismerjük az ingatlanpiacot mélyrehatóan –, mert egymást részben vagy egészben kizáró paraméterek lényegesen megrövidíthetik a találati listánkat – javasolja Déry Attila, az ingatlan.net elemzője. A sikertelen keresés oka lehet például, ha valaki az adott területen rosszul lövi be a négyzetméterárakat.

A keresési trükkökhöz kapcsolódik az ingatlanok árazásának kérdése. Az online keresők többsége úgy van felépítve, hogy az árakra sávosan lehet szűrni. Ezért a sikertelen hirdetések esetén az eladóknak érdemes másik ársávba áthelyezniük az ingatlant. Így újabb vevőközönséget tudnak elérni. Ezt a taktikát ismerve a vevőknek érdemes a kiválasztott ársáv szomszédos sávjaiban is keresniük, hátha találnak alul- vagy túlértékelt ingatlanokat, melyekre alkudni tudnak.

Minőségi hirdetések

A minőségi hirdetések - a hirdetésben megadott adatok pontossága, a rövid szöveges leírás tartalma, a fényképek megléte és minősége - a vevő számára is hasznosak, hiszen sok időt, fáradtságot, utazást, bosszúságot kerülhet el, ha az eladó pontos képet ad az ingatlanról.

Az első minőségi kritérium a jó kép. A kép alapján a vevő könnyebben döntheti el, hogy az ingatlan felkeltette-e érdeklődését, érdemes-e személyesen is megnéznie. A második minőségi kritérium a tömör szöveges leírás. Ennek tartalmaznia kell a legfontosabb jellemzőket az ingatlanról. A harmadik minőségi kritérium a főbb adatok pontossága.

Összefoglalóan: az internet nagy segítségünkre lehet az ingatlan vételnél. Az ingatlanportálok azonban nem végeznek el mindent helyettünk, így elengedhetetlen némi piacismeret megszerzése. A hirdetésekben pedig mind a vevők, mind az eladók számára a minőség a kulcs. A hirdetőknek nem éri meg spórolni a hirdetés minőségén, a vevőnek pedig a minőségi hirdetéseket kínáló site-okat kell előnyben részesíteniük, ha gyorsan és biztonságosan akarják lebonyolítani a tranzakciót.