Csatlakozás után jönnek az it-befektetők?

2003.09.03. 09:46
A Financial Times szerint nem az olcsó munkaerő, hanem a földrajzi közelség lehet a legfőbb adu az európai uniós it-befektetésekre vadászó közép-európai vállalkozások kezében.
A németek, franciák és más EU-tagok szemszögéből a bővítés azt jelenti, hogy az újonnan csatlakozó országok cégeivel sokkal könnyebben lehet majd üzleteket kötni, mint korábban, miközben az ezekbe kihelyezett tevékenységek költségei lényegesen alacsonyabbak lesznek, mint az anyaországban. Ez még az informatikai iparra vonatkozóan is igaz, jóllehet ebben az ágazatban igazából az indiai, kínai és egyes délkelet-ázsiai országok kínálják messze a legalacsonyabb költségszintet.

Ázsia angolul beszél

Van ugyanis néhány olyan tényező, amely Közép-Európa mellett szól - derül ki a Financial Times összeállításából. Az első a gyarmatosítás hagyatékára vezethető vissza. Ázsia brit fennhatóság alatt lépte át az iparosodás kapuját, következésképpen az ottani szakembereknek hagyományosan az angol a második nyelvük, az angolszász üzleti kultúrával ismerkednek meg, ezen nevelkednek. Ugyanakkor például a világ második legnagyobb informatikai piaca Németországban található. A kontinentális Európa üzleti kultúrája lényegesen különbözik a brit és az egyesült államokbeli vállalkozások viselkedésétől, amiben egy indiai vagy maláj cég nehezebben igazodik el, mint egy kelet-európai.

Near-shore

Emellett a német it-cégek egyelőre nem igazán láttak hozzá tevékenységeik kihelyezéséhez, ami szintén a "velük egy nyelvet beszélő", de alacsonyabb költségeket kínáló európai szomszédok felé terelheti érdeklődésüket. Szakértők úgy vélik, a legnagyobb előny, amire a hamarosan az EU-ba lépő közép-európai országok bazírozhatnak, az, ha közelségükre hívják fel a figyelmet. Ezt a "near-shore" erőforrás-kihelyezés fogalmával jelzett státust az jellemzi, hogy miközben a költséghatékonyság jegyében kitelepíthetők bizonyos tevékenységek egy másik országba, a partner elég közel van ahhoz, hogy a felek vezetői, a szakértői közvetlen kapcsolatban legyenek egymással. Ez megkönnyítheti az együttműködést, növelheti a biztonságérzetet, hiszen bármely gond esetén rövid időn belül akár egy hardvert is el lehet juttatni a baj forrásához a probléma megoldása céljából.

Emellett sok olyan alkalmazás van - főként érzékeny pénzügyi műveletek elvégzése -, amelynek egy része a megrendelő, más része az erőforrás-kihelyezést nyújtó partnere rendszerén fut. Ilyenkor sem árt a fizikai közelség. Vannak azonban bizonyos feltételei annak, hogy a közép-európai országok ki tudják használni említett előnyeiket. Az egyik, hogy bár a régió szakembereinek nyelvi felkészültsége viszonylag jó, itt dolgozó nyugati menedzserek szerint van még mit javítani angoltudásukon. A másik, hogy nem világos, milyen módon segítenék az itteni államok az informatikai beruházásokat, végül a harmadik, hogy van javítanivaló az it-rendszerek biztonságán és a szerzői jogok védelmén.