Több ásványvizet, kevesebb üdítőt iszunk

2003.07.08. 09:03
Az egyre forróbb tavaszok és nyarak mellett az olcsó kereskedelmi márkák elterjedése is kedvez az ásványvízfogyasztásnak. A forgalmazók prognózisa szerint ez idén 14 százalékkal tovább bővülhet. Hatályba lépett a gyümölcslevekre és a nektárokra vonatkozó uniós előírás.
Idén tovább emelkedik az ásványvizek, a szénsavas üdítőitalok és a gyümölcslevek fogyasztása. Évente egy főre vetítve hét literrel több ásványvizet, másfél literrel több szénsavas üdítőt és egy literrel több gyümölcslevet iszunk - derül ki a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének prognózisából. Az előrejelzés szerint az ásványvizek piaca 14 százalékkal bővülhet, azaz tovább tart az előző évek növekvő trendje.

Jó üzlet a víz

Alátámasztják ezt az ACNielsen Hungary felméréseinek adatai is. Ezek szerint a vendéglátásban 12 százalékos mennyiségi és 33 százalékos értékbeni piacnövekedés történt 2002 májusa és 2003 áprilisa között az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. A kiskereskedelemben értékesített ásványvíznél a 17 százalékot is meghaladta a mennyiségi növekedés, az eladások 24 százalékos értékbeni emelkedését eredményezve.

A kiskereskedelmi növekedés a piackutató szerint elsősorban a kereskedelmi márkáknak köszönhető, ezek az átlagot messze meghaladva bővítették piacukat, mennyiségben 62, értékben 61 százalék körüli mértékben. Idén április-májusban már a kiskereskedelemben forgalmazott ásványvíz 24 százaléka volt saját márkás.

Boltban kevesebb, étteremben több üdítő fogy

Nem arattak hasonló sikert a szénsavas üdítőitalok, értékesítésük mennyiségben 1,4 százalékkal csökkent a kiskereskedelemben, ez értékben stagnálást jelent. A gasztronómia területén azonban nőtt a piac, mennyiségben 7, értékben több mint 13 százalékkal.

A kiskereskedelemben az üdítőknél is jelentősen nőtt a kereskedelmi márkás eladás, mennyiségben 40, értékben 25 százalékkal, s ezzel e termékek adták a mennyiségi forgalom ötödét. E bővülésnek azonban vesztesei is voltak, mégpedig a hazai márkák, amelyek piaca mennyiségben 16, értékben pedig 14 százalékkal csökkent - hívják fel a figyelmet a piackutatók.

A gyümölcslevek háromszáz millió literesnél nagyobb piacán biztosnak tűnik a fejenkénti egy literes - három százalékos -, sőt talán még nagyobb fogyasztásnövekedés - mondta Fazekas Endre, a Sió Eckes Kft. ügyvezetője. Fazekas úgy véli, hogy ez a növekedés már tavaly "benne volt a rendszerben", az idei eladások pedig - bár kánikula idején az ásványvíz és a jeges tea fogyasztása ugrik meg leginkább - további bizakodásra adnak okot.

Új szabályok a gyümölcslevekre

Az alkoholmentes italokat érintő változás, hogy július 1-jén hatályba lépett a gyümölcslevekre és hasonló termékekre vonatkozó, 1-3-2001/112 számú előírás, amely része a Magyar Élelmiszerkönyvnek. A szabályozás a gyümölcsitalokra nem vonatkozik, csak a nektárokra és gyümölcslevekre.

Lényege, hogy a természetes állapotukban élvezhető levű gyümölcsök esetében (alma, körte, őszibarack, citrusfélék, ananász) a nektár kategóriába mostantól az eddigi legalább 25 százalékos gyümölcstartalommal szemben a minimum ötven százalékos levek tartoznak. A rendelkezés a természetes állapotukban élvezhetetlen, alacsony savtartalmú és savas gyümölcsök esetén is tételesen tartalmazza a nektár elnevezéshez kötődő minimális gyümölcstartalmat, amely itt értelemszerűen lehet 50 százaléknál kevesebb is.

Háromtól vegyes

További változás, hogy egy vagy két gyümölcsfajta esetében azok nevét kell - a gyümölcstartalom sorrendjében - feltüntetni a csomagoláson, míg három vagy ennél több gyümölcsfajtánál a "vegyes gyümölcs" vagy ehhez hasonló elnevezés is használható. Külön kell jelölni továbbá, ha a gyümölcslé vagy -nektár sűrítményből készül, ha cukorral édesített, a minimális gyümölcshányadot pedig jól láthatóan fel kell tüntetni.

Az előírás szabályozza, hogy milyen gyümölcsfajtából készült levekhez milyen adalékanyagokat lehet hozzáadni, ugyanakkor több, korábban engedélyezett adalékanyagot betilt. Mindezektől a változásoktól a szakemberek nem csupán a magyar gyümölcslépiac EU-konformmá válását várják, hanem egyúttal a termékskála bővülésére és a minőségi termékek, illetve azok ellenőrzése iránti fogyasztói igény növekedésére is számítanak.

Ez összefügg a vásárlóerő növekedésével is, mivel a nektárok és a gyümölcsitalok ára között 25-30 százalékos a különbség - hívja fel a figyelmet a Sió Eckes ügyvezetője. Mint mondta, a cég már május végén piacra dobta Sió Prémium néven az új előírásnak megfelelő termékcsaládját, s ennek fogadtatása egyelőre jó. Hozzátette, hogy a szabályozás hatása 3-6 hónap múlva lesz érezhető, miután kifutnak a piacról a korábban gyártott termékek. A Sió egyébként kedvelt őszibaracknektárját továbbra is az eddigi, 25 százaléknál alacsonyabb gyümölcslétartalommal gyártja, annak nevét azonban őszibarackitalra változtatja.