Külföldi fölény a játékpiacon

2004.12.20. 08:05
A legoptimistább becslések szerint 10-15 százalékkal bővül az idén a 2003-ban 24 milliárd forintosra becsült magyar játékpiac. A külföldi gyártók és hipermarketek által uralt terület bevételeinek 50-65 százaléka keletkezik a karácsony előtti hetekben.
"Az előző évekhez hasonlóan az idén is 15 százalékos növekedéssel számolnak a tavaly kétmilliárd forintos árbevételt elérő Regio Kft.-nél" - mondta Gyaraki József, a német-magyar tulajdonban lévő játékkereskedő cég ügyvezető igazgatója. A korábban kizárólag nagykereskedelemmel foglalkozó cég 2003-tól már egyéni vásárlókat is kiszolgál. A váltást a vevők igénye mellett az indokolta, hogy az ügyfeleik zömét adó kisebb boltok a hipermarketek támasztotta versenyt nem bírták, ellehetetlenültek, így új piacokat kellett keresniük. Ennek megfelelően a társaság egyik fő célja a közeljövőben, hogy a hagyományos kereskedők mellett növeljék szállításaikat a hipermarketeknek is. Hipermarketek térhódítása

A nagy üzletláncokhoz tartozó áruházak jelenleg mintegy 65 százalékot mondhatnak magukénak a hazai játékkereskedelemből, ezt 7-8 év alatt érték el. A jövőben várhatóan tovább nő majd részesedésük, amíg eljut a világ fejlett piacain általánosnak tekinthető 75 százalékos arányig - állítja Gyaraki József.

Szintén a hipermarketek térhódítására hívja fel a figyelmet Hárs György, a Gulliver Kft. marketing- és értékesítési vezetője. A tavaly nettó hárommilliárd forint körüli árbevételt elérő és ezzel a legnagyobb hazai játék-nagykereskedőnek számító cég munkatársa szerint a hipermarketek részesedése az általa évente harmincmilliárdosra becsült piacon egyharmados lehet. Az ilyen üzletek nagy előnye, hogy rugalmasak, könnyen átrendezhető belső terük révén gyorsan alkalmazkodnak a változó igényekhez, így például a karácsony környékén ugrásszerűen megnövekvő kereslethez. A hagyományos boltok szakképzett, a megfelelő játék kiválasztásában segítséget nyújtani képes eladókkal és a hipermarketekben nem található termékeket is tartalmazó választékkal vehetik fel a versenyt a nagy üzletekkel - állítja Hárs György.

A kereskedők 50-65 százalék közé teszik a karácsony részesedését az éves forgalomból, a vásárlók az ünnepek előtti utolsó két-három hétben költik a legtöbbet játékokra. Az idei ünnepi szezon egyik nagy slágere a Ravensburger gömb alakú kirakója, de keresettek a Walt Disney-filmekből ismert plüssfigurák és egyes társasjátékok is, például az interneten nagy sikert aratott Honfoglaló táblás változata - számolt be a Gulliver Kft. tapasztalatairól Hárs György.

Csökkenő részesedés

A magyar vevők napjainkban már főleg külföldi termékek közül válogathatnak az itthoni üzletek polcain. Míg 10-15 éve a hazai gyártmányú játékok aránya megközelítette az ötven százalékot, addig napjainkra ez az arány tíz százalékra csökkent - állítja Gyaraki József. Ennek hátterében az áll, hogy itthon gyakran csak az alapanyag többe kerül, mint Távol-Keletről készen megvenni és beszállítani a játékot. A hazai játékgyártók helyzetét nehezíti az is, hogy a magyar piac adottságai miatt csak nagyon kis szériában lehetne gyártani, így méretgazdaságossági okok miatt sem éri meg ma Magyarországon kizárólag játékgyártással foglalkozni. A Regio egyébként nemcsak kereskedik velük, de maga is gyárt játékokat.

A hazai piac egyik meghatározó szállítója a gyártók között 22-25 százalékos részesedéssel bíró dán Lego cég. A Lego Hungária Kft. forgalma az anyacég nehézségei ellenére nem csökkent 2004-ben - mondta el Gubás Tímea, a társaság marketing- és kommunikációs vezetője. Jövőre a társaság négy teljesen új termék bevezetésére készül, és terveikben már ismét a növekedés szerepel. Magyarország egyébként több szempontból is különlegesnek számít a cég tapasztalatai szerint. Itt mondhatják magukénak az egyik legnagyobb piaci részesedést a régióban, és míg a többi országra az a jellemző, hogy egy-egy árucikk iránt mutatkozik kiugró kereslet, és az adja a bevételek jelentős részét, addig Magyarországon egyenletesen oszlik el a bevétel az egyes termékcsoportok között.