Elérheti a hat százalékot a hiány

2005.09.19. 08:18
Az Eurostat véleménye miatt megbukott az idei 4,7 százalékos hiánycél. Az autópálya-építés kiszervezését részben meghiúsító álláspont következtében értelmetlenné vált az államháztartást évi több milliárd forinttal terhelő vállalati kötvénykibocsátás.
Nehéz helyzetbe hozza a pénzügyi kormányzatot és további kérdéseket vet fel az Eurostat véleménye az államháztartási egyenleg számítása kapcsán, írta meg a Világgazdaság. Pénteken Joaquín Almunia közölte az unió statisztikai hivatalának, az Eurostatnak a véleményét, miszerint az autópálya-építés költségvetési körön kívülre történő kiszervezése nyomán befolyó bevételeket nem lehet elszámolni egyenlegjavító tételként az uniós módszertan szerint készülő kimutatásban. Ezzel az Európai Bizottság gazdasági és monetáris politikáért felelős tagja megerősítette a Világgazdaság korábbi információit, és hozzátette: az idei hiánycél nem lesz tartható.

Plusz költség

Ezt elismerve – a sztrádabevételt csupán technikai elszámolási tételnek nevező – Veres János pénzügyminiszter úgy fogalmazott: a 2005. évi deficit az eddigi cél és az autópálya-tétel összege lesz. A Világgazdaság számításai szerint a mérték legkevesebb a GDP 0,8, maximum 1,3 százaléka, vagyis a hiány legjobb esetben 4,7 helyett 5,5 százalék lesz, de elérheti a 6 százalékot is. Veres szerint még korai lenne bármilyen kiigazító intézkedést kilátásba helyezni ez évre vonatkozóan.

A mentsvárnak tűnő megoldás, a Budapest Airport Rt. privatizációjából befolyó bevétel egy jelentős részének (százmilliárdos nagyságrendű összegnek) koncessziós bevételként történő elszámolása azonban meghiúsulni látszik. Márpedig így az eladásból származó összeg nem javíthatja a költségvetés egyenlegét.

Mint azt a Népszabadság megírta, a Magyar Nemzeti Bank szóvivője elismerte, hogy ők hívták fel az Eurostat figyelmét a magyar autópályatrükkre. A lap információi szerint Szapáry György, az MNB alelnöke az uniós pénzügyminiszterek ülését előkészítő tanácskozáson kételyeinek adott hangot az autópálya-finanszírozás elszámolásával kapcsolatban. Az Eurostat ezután kezdett el vizsgálódni, majd hozta meg döntését, melynek értelmében jelentősen nőtt az idei hiány. Az Eurostat eredetileg csak jövő augusztusban foglalkozott volna a kérdéssel.

Nem indokolt

Az Eurostat véleményének ismeretében immár semmi nem indokolná, hogy vállalati kötvénykibocsátásból finanszírozzák az autópálya-kiszervezésekhez szükséges legalább 178, maximum 300 milliárd forintnyi forrást. A PM ezzel kapcsolatban úgy tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy az egész autópályaügyet minden vonatkozásában áttekintik.

A finanszírozás kérdése igencsak egyértelmű: a vállalati kötvénykibocsátás immár a költségvetés pozíciójának szépítésével sem indokolható, viszont (értékpapír-piaci szakértők becslése szerint) több évtizeden keresztül évente akár 5-10 milliárd forintnyi, teljesen felesleges költségvetési kiadást jelentene az állami hitelfelvétellel szemben.