Megszámolják a vonatozó nyugdíjasokat

2006.09.04. 13:34
Noha formálisan ezentúl is ingyen utazhatnak a 65 év fölöttiek, a hadirokkantak és hadiözvegyek, valamint a hat év alatti gyermekek, valójában mégis fizetniük kell. A közlekedési tárcánál legalábbis azt tervezik, hogy - forgalomszámlálási okok miatt - ezentúl mindenkinek váltania kell jegyet, amely kiállításának technikai költségét meg kell fizetni. A GKM szerint ez egy fix, tehát az utazás hosszától független, de "jelképes" összeg lesz.

személyszállítási reform részeként januártól drasztikusan átalakul az állami tulajdonú tömegközlekedési társaságok - a ma még 24 Volán-cég, a MÁV és a GYSEV - tarifarendszere is. Az új árakról és kedvezményekről októberben dönt a kormány. Annyi azonban a közlekedési tárca napvilágot látott hírei alapján már látható: megszűnik a szó szoros értelmében vett ingyenes utazás.

A MÁV üzletszabályzata szerint jelenleg a 6 év alatti gyerekek, a hadirokkantak és hadiözvegyek, valamint a 65 évnél idősebb EU-állampolgárok utazhatnak ingyen. Nekik ma még jegyet sem kell váltaniuk, elég felmutatniuk a személyi vagy hadigondozási igazolványt.

Fix díj lesz


Számlálás indul
A közlekedési tárca tervei szerint januártól mindenki köteles lenne menetjegyet váltani. A ma még 100 százalékos kedvezményre jogosultaknak magáért az utazásért továbbra sem kellene fizetniük, azonban a jegy elkészítésének költségét egy úgynevezett jegykiállítási díj formájában mindenkinek meg kellene fizetnie.

Ez a GKM szóvivője, Ábrahám Gergely szerint várhatóan csak "jelképes" összeg lesz, amelyet fix árban határoznak meg. Így azt az utazás hosszától függetlenül fizetné meg mindenki; az is, aki Nyíregyházáról Zalaegerszegre utazik, de az is, aki csak a szomszéd városba vált 10-20 kilométernyi távolságra jegyet (jelenleg egy 10 kilométerre szóló teljes árú, másodosztályra szóló menetjegy 110 forintba kerül).

Figyelik, merre utazunk

A minisztérium azért tenné kötelezővé a jegyvásárlást, hogy jobban nyomon lehessen követni az utasforgalom alakulását - mondta a szóvivő. Így a tárca tervei szerint januártól olyan új jegytípust vezetnének be, amelyen nemcsak azt tüntetnék fel, hány kilométerre érvényes a jegy, hanem azt is, hogy a vásárlója honnan hová utazik.

A minisztérium célja, hogy felmérje a pontos utasszámot az egyes szakaszokon, mondta Ábrahám. Kóka János közlekedési miniszter még júliusban jelentette be, hogy a tárca - amely kezelésébe átkerültek szeptembertől a Volán-társaságok - megszüntetné egy útvonalon belül a közlekedési párhuzamosságokat, ennek első lépcsője a mostani utasszámvizsgálat.

Nem tudni, mennyibe kerül

A pontos adatok érdekében az új jegytípust nemcsak a MÁV-nál, hanem a Volán-járatokon is bevezetné a minisztérium. Ábrahám Gergely hangoztatta: erről, akárcsak a jegykiállítási díj bevezetéséről, az új tarifarendszer elfogadásával egyidejűleg, októberben dönt majd a kormány. A minisztérium januártól - az egész országban egyszerre - vezetné be az új rendszert.

Arra a kérdésre, hogy az új jegy kiállításához milyen informatikai fejlesztések szükségesek, és azoknak milyen költségük van, a szóvivő nem tudott választ adni. Azt sem tudtuk meg, hogy a MÁV vasútállomásai közül hányban van még jelenleg is kézi jegykiállítás, és azokat ellátják-e számítógéppel az új rendszer bevezetéséig.