Szeptembertől megint drágul a kábeltévé

2006.08.04. 09:41
Szeptembertől átlagosan valamivel több mint 4 százalékos díjemelkedésre számíthatnak a hazai kábeltévé-előfizetők, miután a szolgáltatás áfája a jelenlegi 15-ről 20 százalékra emelkedik. A Világgazdaság által megkérdezett kábelcégek az áfaváltozás hatását áthárítják a felhasználókra.

A legnagyobb hazai kábelszolgáltatónál, a több mint 730 ezer előfizetőt ellátó UPC Magyarország Kft.-nél is ezt teszik - tudta meg a lap Szűcs Lászlótól, a társaság sajtókapcsolati igazgatójától. Szűcs László emlékeztetett arra, hogy az év elején, amikor a telefon- és az internetszolgáltatás áfája 25-ről 20 százalékra mérséklődött, a szolgáltatók érvényesítették a csökkentés hatását az előfizetési díjakban. A kábeltévé-szolgáltatás díja az év elején is emelkedett, a piacvezetők közül a UPC átlagosan 10, a T-Kábel 4-9, míg a FiberNet átlagosan 7 százalékkal emelte tarifáit.

Forradalmi változások mennek végbe az európai televíziózásban, gőzerővel folyik az átállás a digitális műsorszórásra, amellyel ugrásszerűen megnő a nézőkhöz eljuttatható csatornák száma, jelentősen frissíthető a műsorkínálat. Ennek megfelelően a következő években a hazai kábelszolgáltatók számára is a digitális műsortovábbításra való átállás jelentheti a legnagyobb kihívást.

A második számú hazai kábelcég, a T-Kábel tavaly decemberben Budapesten és környékén az addigi programkínálat mellett kiegészítő digitális csomagokat is elérhetővé tett olyan kiegészítő szolgáltatásokkal, mint a választható nyelv vagy az elektronikus műsorújság.

A UPC kábelhálózatán várhatóan jövőre kezdik meg a digitális műsortovábbításra való átállást; a cég műholdon keresztül már több mint öt éve kínál ilyen szolgáltatást, ennek 180 ezer előfizetője van. A társaság kábelhálózata gyakorlatilag már most is alkalmas a digitális műsorszórásra, azonban a fejállomásokon jelentős műszaki fejlesztéseket kell végrehajtani. Az ezzel kapcsolatos beruházás nagyságáról egyelőre nincsenek információk. A digitális átállás, valamint az új szolgáltatások - mint az internet és a webes telefon megjelenése - elősegíthetik a kábelpiaci konszolidációt is, hiszen a kisebb cégek egy része nem lesz képes saját forrásból finanszírozni a szükséges fejlesztéseket.