Már karácsony előtt jönnek a leárazások

2007.10.29. 07:41
Kimutatható forgalomcsökkenéssel számolnak az Arena Plaza nyitása miatt a konkurens bevásárlóközpontok, de nem szerveznek saját akciókat a gigacenter nyitására. A karácsonyi hajrában azzal lehet számolni, hogy már december 24. előtt megkezdődnek a leárazások.

Alaposan belehasíthat a bevásárlóközpontok karácsonyi forgalmába a november 15-ére tolt nyitással az Arena Plaza bevásárlóközpont, ugyanis a Napi gazdaság tudomása szerint a konkurens centerek nem indítanak ellenakciókat az Arena szívóhatásának tompítására. Egyedül a közelben levő Árkád készül akciós programokkal, de a többiek tudomásul veszik, hogy a fővárosiak, illetve általában a magyar fogyasztók tömegesen zarándokolnak el az új áruházakba és csapnak le a jó vételekre.

Hatványozottá válik

Az Arénában ez hatványozottá válik, ráadásul pont a karácsonyi hajrá kezdetén. Az Arena lesz most a legnagyobb fővárosi plaza a maga 200 ezer négyzetméteres alapterületével, ráadásul olyan ruházati márkákat vonultat fel, amelyek mindinkább kedveltté válnak a hazai magas vásárlóerejű középréteg körében.

A kiskereskedelmi piacon mindenki egyöntetűen nagy durranásra számít a plazával kapcsolatban, ám a Napi úgy tudja, az ott megjelenő márkakereskedők némelyikének vannak fenntartásai, és csak azért nyitnak ott üzletet, mert arculatuk és tőkeerejük miatt nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyenek ott.

A jelenlegi becslések szerint az Arena megjelenése több százalékkal apaszthatja a fővárosi nagy plazák látogatottságát, ami a karácsonyi szezon összforgalmát tekintve százmilliós nagyságrendű kiesést is jelenthet egy-egy bevásárlóközpontnak.

Akciókkal megfogni

Ez érzékenyen érintheti a plazákba húzódott kisebb kereskedelmi cégeket is, ám nyilvánvalóan nem őket rázza majd meg igazán az Arena nyitása, illetve a várható gyengébb decemberi forgalom, véli Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Sokan rekedtek ugyanis a bevásárlóközpontokon kívül; ha nekik nem sikerül a decemberi szezon, az többek vesztét okozhatja, és ez esetben Vámos szerint nem az élelmiszer-kereskedelemről van szó.

A kiskereskedelmi forgalom kétharmadát a nem élelmiszer jellegű üzletek adják, amelyeket szemmel láthatóan megviselt az idei fogyasztáscsökkenés. Lépten-nyomon akciókkal próbálják megfogni a vevőket, minél magasabbra növelni a forgalmat, hogy legalább az árukészlet pörögjön, ha már a haszon elmarad.

A lap által megkérdezett kereskedők mindegyike úgy nyilatkozott, hogy már felrakták az üzletekre az adventi díszítések egy részét, jelezve, készülnek a karácsonyi forgalomra, de az áruházak többsége csak november elejére készül fel teljes egészében az ünnepekre.

A díszek kihelyezése

A kereskedők szerint a díszek kihelyezése, csakúgy, mint a karácsonyi szezon egésze, egyre korábban kezdődik, de az utóbbi két évet figyelembe véve a nagy forgalmú időszak egy hónapra rövidül. Ennek az az oka, hogy az igazi tél később köszönt be, márpedig jó időben jellemzően nem vásárolnak a fogyasztók: az első decemberi hideg kergeti majd be a vásárlókat az üzletekbe, azután folyamatos a költekezés egészen december 24-ig.

Az idén nehéz lenne jóslatokba bocsátkozni, hogy mikor indul be a forgalom, de Vámos György szerint borítékolható, hogy a kereskedők többsége már decemberben karácsonyi árleszállításokba kezd. A szeptember és az október azzal telt, hogy a multik hűségakciókat indítottak, hogy magukhoz kössék, átszoktassák a konkurenciától a vásárlókat, ami decemberben akár az egyet fizet, kettőt kap akciókban csúcsosodhat ki.