Erzsébet
1 °C
4 °C

100 millió és 1 milliárd közötti kárt okozhatott a BKV-sztrájk

2008.04.07. 17:10
Biztosan eléri a százmillió forintot az a kár, amelyet a mai BKV-sztrájk okozott, de legfeljebb 1 milliárd forintra rúghat - mondták az Indexnek közlekedéstudományi szakértők. Durva becsléssel a makroszintű megközelítés alapján, a GDP oldaláról vizsgálva a kérdést is hasonló eredményre juthatunk.

Ha a mikroszintű megközelítést alkalmazzunk, több szempontot kell figyelembe venni. Egyrészt, a BKV bevételkiesést szenvedett el azon, hogy akik vonaljeggyel közlekednek, azok a sztrájk ideje alatt értelemszerűen nem használtak fel jegyet. A fővárosi közlekedési vállalat ugyanakkor bér- és energiamegtakarítást ért el, hiszen a sztrájkolóknak nem jár a munkabeszüntetés idejére juttatás és az álló villamosok, metrószerelvények, trolik és buszok nem használnak áramot, gázolajat.

BKV, utasok, taxisok, cégek

Az utasok szemszögéből a következőképpen néz ki a helyzet. A dugók miatt lassabban jutottak el a munkahelyükre, ami időben mérhető veszteséget okoz. Ezt lehet forintosítani, például úgy, hogy ezt a többletidőt a nettó órabérrel megszorozzuk (ez a nemzetgazdaságban 700 forintos átlagos nettó órabért jelent, ám Budapesten ez ennél valamelyest magasabb). Ez a kiesett munkaóra költsége a dolgozó szempontjából. De ha a munkaadó szemszögéből nézzük, akkor nem 700 forint/órával kell szorozni, hanem ennek a duplájával, hiszen a 700 forintos nettó órabér a munkáltatónak 1400 forint körüli költséget jelent, beleértve a közterheket is. Mindezt azonban még árnyalja, hogy lehet, hogy a dolgozónak túlórát kell végeznie, hiszen a munka nem megy el. Ez neki időveszteség, a cégének pedig magasabb díjat kell fizetnie az alkalmazott számára túlóra esetére.

Klikk!

Az egyébként tömegközlekedést használó utasoknak többletköltséget jelent a mai napon a munkahelyre való beutazás is, legyen az a saját gépkocsival vagy taxival. Előbbinél a benzinköltséget kell ide számolni, utóbbinál értelemszerűen a díjat.

Nem számszerűsíthető könnyen annak hatása, hogy az alkalmazottak egy része erre a napra vagy önszántából vett ki szabadságot a közlekedési káoszt elkerülendő, de lehet, hogy a cége kötelezte őt erre. Ezzel is csökken az idén kivehető szabadnapjai száma, rosszabb esetben szombaton berendeli őt a munkaadója.

A nemzetgazdaság oldaláról vizsgálva a dolgot, a termeléskiesés szinte magától értetődő következmény. A taxitársaságok viszont jól jártak.

Mindezeket egybevéve közlekedési szakértők lapunknak százmilliós nagyságrendű kárt becsülnek, vagyis 100 millió forint és 1 milliárd forint közötti összegre teszik azt a kárt, amelyet a mai félnapos sztrájk okozott főként Budapest gazdaságának, a fővárosi lakosságnak, a Budapesten dolgozóknak és az odavalósi cégeknek, meg persze tágabb értelemben a nemzetgazdaságnak.

A nemzetgazdaság mit érzett meg ebből?

Hasonló következtetésre juthatunk, ha makrogazdasági nézőpontból kívánjuk megközelíteni a kérdést. Idén 27,5 ezer milliárd forint körül alakulhat a magyar GDP. Nem olyan könnyű a helyzet, hogy ezt szépen leosztjuk 365-tel (hiszen a cégek jelentős része szombaton is termel, a kereskedelmi egységek pedig még vasárnap sem állnak le), aztán meg 2-vel (fél nap miatt), aztán megnézzük, hogy a bruttó hazai termék hányad részét termelik meg Budapesten és ennyi a kiesett termelés. (Így számolva egyébként 10-20 milliárd forint jönne ki.)

Azért nem lehet így számolni, mert széles körű tapasztalat, hogy a GDP-ben az úgynevezett naptárhatás a matematikai alapon adódó kiesést nagyon enyhíti, hovatovább, szinte teljesen lenullázza. A naptárhatás akkor jön szóba, ha egy negyedévben bár ugyanannyi naptári nap van, ám munkanap már kevesebb vagy több, mint egy másik negyedévben. A két negyedév GDP-adata csak ezért nem fog eltérni egymástól, illetve csak nagyon minimálisan, mivel a cégeknél általában tervek vannak, amiket teljesíteni kell, és akkor nem nagyon számít, hogy adott negyedévben eggyel-kettővel több munkanap volt, mint a megelőző háromhónapos periódusban. Az alkalmazottaknak vagy nagyobb lesz a munkatempója, vagy picivel több túlórát végeznek, de az összkibocsátás nem fog eltérni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?