További Magyar cikkek
Minden évben a karácsony előtti utolsó héten van a legnagyobb tömeg a boltokban. A többség ekkorra időzíti ajándék- és élelmiszervásárlásait. Ekkor az átlagos havi költésnél húsz százalékkal több pénzünktől szabadulunk meg.
Tülekedés, csúcsdöntés
A Media Markt tapasztalatai szerint a karácsonyi vásárlások már november közepén megkezdődtek, az igazi karácsonyi roham az ezüstvasárnapot megelőző héten indult. Mind az ezüst, mind az aranyvasárnapi forgalom meghaladta az előző évit, ezenkívül a hétköznap történő vásárlásoknál még a hétvéginél is dinamikusabb fejlődést tapasztaltak. Az Electro World-áruházakban idén karácsonykor 43 százalékkal nagyobb forgalmat realizáltak.
Hasonlóan nyilatkozott Hardy Mihály is: az igazi forgalom decemberben indul meg. Az elmúlt hétvégén több mint tízmilliárd volt a Tesco-áruházak forgalma. A roham már pénteken megkezdődött, szombaton tetőzött, a vasárnap kissé elmaradt az előző két naptól – azonban a forgalom mindegyik napon meghaladta a hárommilliárd forintot. A hétvégi pörgés így kétszerese volt az átlagosnak.
Elektronika és játék
Az egyszeri vásárlási kosár azonban nem növekszik, inkább stagnál – tudtuk meg a Tesco kommunikációs igazgatójától. Hardy Mihály szerint ennek egyik oka, hogy néhány népszerű elektronikai termék árát lenyomták tavalyhoz képest. Nagyon mennek ugyanis az úgynevezett fehér termékek, vagyis a kisebb-nagyobb konyhai gépek. A legnépszerűbbek az idén is az mp3- és a dvd-lejátszók. Egyre többen vesznek lcd tévét is, ezt azonban már inkább hitelre. Az áruházláncban pénteken és szombaton számítanak még egy utolsó nagy rohamra.
Az Auchan-áruházakban is ez az év legforgalmasabb időszaka, ekkorra esik az éves forgalom 15-20 százaléka. Gillemot Katalin kommunikációs igazgató az Indexnek elmondta, nagy változás a vásárlási szokásokban nincs tavalyhoz képest, továbbra is a kis háztartási gép és a szórakoztató elektronika megy a legjobban. Különlegesség tavalyhoz képest, hogy több nagy háztartási gépet vesznek, mert sokan karácsonyra időzítették ezek beszerzését.
Kiugróan jól zárhat a cédé- és könyvosztály, és nagy sikere van a Magyarország 100 csodája könyv-társasjáték kombónak – ez 2006 legjobban fogyó terméke az Auchan áruházakban. Százezres nagyságrendben vásárolnak dvd-ket.
Az elektronikai termékekből itt is az mp3-lejátszók fogynak a legjobban. Gillemot Katalin elmondta, mivel a Sulinet-akció a végéhez közeledik, az informatikai osztály forgalma is megnövekedett – kiugró tendencia nincs, talán mintha a laptopok felé tolódna az irány.
Mindkét hipermarketben az igazi slágernek a játékok számítanak: nagyon fogynak az építőjátékok, a babák és a különböző mindentudó autók. Népszerűek a társasjátékok is.
Sulinet, utoljára
A Media Markt-áruházakban az aranyvasárnapi forgalom alapján a legnépszerűbb termékek az asztali számítógépek, laptopok, az lcd tévék, a konyhai kisgépek, a digitális kamerák. A Sulinet-kedvezmény december végéig vehető igénybe, ezért aki teheti, karácsonykor kihasználja asztaliszámítógép-, de főleg notebook-vásárlásra – nyilatkozta Szánthó Balázs koncepciómenedzser. Az áruházláncnál érzékelhető az lcd tévék térnyerése, ez valószínűleg a nagymértékű áresésnek köszönhető. Van például olyan 82 centiméteres képátlójú készülék, amelynek tavaly karácsony óta felére csökkent az ára.
A konyhai kisgépeknél kiemelten nagy a forgalom, rengetegen vásárolnak kenyérsütő gépet, vasalót, robotgépet. Megfigyelhető a szépségápolási eszközök előretörése karácsony előtt: hajszárító, hajsütő, hajvasaló, hajcsavaró, férfi-női borotva, elektromos fogkefe, barnító készülékek, wellness-eszközök (masszírozógép) fogynak. Nagyon sok navigációs készülék fogy idén karácsonykor. Ez a termékcsoport most van felfutóban, itt is nagy áresés tapasztalható.
A Sulinet program vége az Electro World-áruházakban is keresetté tette a számítógépeket és laptopokat. Idén november-decemberben 67 százalékkal több fogyott ezekből, mint tavaly ugyanebben az időszakban - nyilatkozta az Indexnek Jan Riise, az áruházlánc üzemeltetési menedzsere. A síkképernyős tévék eladása is 54 százalékkal nőtt tavalyhoz képest.
Az Electro Worldben a szokásosnak mondható termékek fogynak a leginkább: villanyborotvák, kávéfőzők, mobiltelefonok, digitális kamerák, mp3-lejátszók, hifitornyok. De nagyon jól mennek a PS2 játékkonzolok is, annak ellenére, hogy 2007-re várható a PS3 érkezése Európába. A legnagyobb növekedésta műholdas navigációs rendszerek produkálták, megugrott a kereslet ezek iránt, tavalyhoz képest huszonnyolcszoros a növekedés.
Tömegek a bevásárlóközpontokban
Aranyvasárnap hétvégéjén valamennyi bevásárlóközpont tömve volt vásárlókkal, de azóta is jóval nagyobb a forgalom, mint az átlagos napokon. A karácsonyi szerzon a West Endben korábban, már novemberben, indult meg, mint várható volt. Decemberben valószínűleg hárommillióan látogatják meg a bevásárlóközpontot, ez majdnem kétszeres növekedés egy átlagos hónaphoz képest. Havi 1,5-1,7 millió látogató jellemző a West Endre, éves szinten az idén is elérik a húszmilliót - nyilatkozta az Indexnek Walch Ottó marketingigazgató. A karácsony előtti utolsó héten hétköznap is olyan erős forgalmat tapasztalnak, mint egy átlagos szombaton.
A bevásárlóközpontban a szokásos elektronikai termékek mellett nagyon magas a könyvet vásárlók aránya, illetve sokan vesznek bio- és wellness termékeket is.
A karácsonyi bevásárlást nagyon sokan hitelből fedezik az idén is. A bankok éves hitelkihelyezésének ötöde ebben az időszakban realizálódik. Az áruhitelek nem veszítenek népszerűségükből, a fogyasztók jellemzően elektronikai cikkekre veszik fel ezeket.