Kartelleztek az autópálya-beruházók?

2003.08.18. 08:38
Az autópálya-beruházások eredményhirdetéséről valamennyi ajánlattevő nyertesen távozott, s ajánlataik nagyon közel voltak egymáshoz. Ha összebeszéltek, az összérték tíz százaléka is lehet a pénzbüntetés. A vizsgálat még nem zárult le.
A Gazdasági Versenyhivatalban (GVH) még folyik az a vizsgálat, amelynek célja, hogy bizonyítást nyerjen: a folyamatban lévő autópálya-beruházások nyertesei a közbeszerzési pályázat ajánlati szakaszában összehangolták tevékenységüket. A versenytanács várhatóan a jövő évben hozza meg döntését - mondta a Napi Gazdaságnak Szolnoky Péter, a GVH kartellcsoportjának irodavezetője.

Gyanús, hogy mindenki nyert

A vizsgálatot saját hatáskörben indító GVH szakembereinek az tűnhetett fel, hogy az említett közbeszerzési eljárás tavaly év végi eredményhirdetéséről mindegyik ajánlattevő nyertesen távozhatott, s ajánlataik nagyon közel álltak egymáshoz. A legnagyobb falatot az M7-est Ordacsehiig továbbépítő, Hídépítő-Betonút alkotta konzorcium nyerhette le. A Becsehely-Letenye, illetve Letenye-Tornyiszentmiklós szakaszok nyertese a Strabag, míg az M3-as Polgár-Görbeháza közötti vonalát az Egút-Debmút páros készítheti el.

Az is gyanússá válhatott a GVH-nak, hogy a közbeszerzési pályázat nyertesei némi eltéréssel megegyeztek a korábbi, meghívásos tender győzteseivel. Szolnoky elmondta, hogy az idén elkezdett és várhatóan az év végéig tartó vizsgálat egy ilyen bonyolult ügy esetében nem tekinthető hosszúnak, az Európai Unió országaiban is általában két évig folynak a hasonló - kartelljellegű - ügyben indított vizsgálódások.

Nem zárják ki a kartellezőket

Az iroda vezetője nem árulta el, hogy a GVH talált-e már kartelltevékenységre utaló egyértelmű bizonyítékokat. Amennyiben a versenytanács mégis elmarasztalná a cégeket, úgy abban az esetben a jogsértő magatartás tárgyát képező beruházások értékeit vennék alapul, s a cégek ennek tíz százalékáig lennének büntethetők. A GVH - általában - a pénzbírság mellett nem akadályozza a cégek gazdasági tevékenységét, egy újabb közbeszerzési eljárás kiírója viszont mérlegelheti, hogy figyelembe veszi-e a cégek "büntetett előéletét".

Szakértők úgy vélik, hogy az autópálya-beruházásokért felelős Nemzeti Autópálya Rt. minden bizonnyal nem zárja ki az újabb pályázatból azokat a cégeket, amelyek valamilyen büntetésben részesültek az utóbbi időben, ezzel ugyanis rendkívül szűk lenne a potenciális indulók köre, s korlátozottá válna a verseny.