Rugalmasabb szabály kell
A cégvezetők büntethetőségét az OECD a súlyos kartellügyek felfedése és megelőzése végett vetette fel. Tóth Tihamér utalt arra: a kartellező cégek vezetőit Amerikában hároméves börtön, illetve személyre szóló komoly bírság fenyegeti, amelytől megmenekülhetnek, ha együttműködnek a hatósággal, és segítenek a titkos megállapodások feltárásában.
Angliában szintén vannak büntetőjogi konzekvenciái a kartellezésnek. A közeljövőben várhatóan erősödik ez a tendencia Európában. Nincs szó azonban arról, hogy a mi jogrendszerünknek is feltétlenül át kell venni a büntetőjogi szankciókat, de előbb-utóbb érzékelhető lesz egy ilyesfajta elvárás - mondta a versenytanács elnöke.
Az OECD-javaslat szerint előnyös lenne az is, ha a panaszosok a versenyjogi problémákkal a versenyhivatalt kikerülve, perben is érvényesíthetnék igényeiket. Jelenleg kizárólag a hivatal járhat el az erőfölénnyel való visszaéléseknél, a versenykorlátozó megállapodások, illetve a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása esetén, és az ezekben hozott versenytanácsi határozat támadható meg a bíróság előtt. A változtatást különösen indokolná, hogy az uniós csatlakozással, a magyar bíróságok közvetlen eljárásra lesznek jogosultak a közösségi versenyügyekben. Így hozzájuk fordulhat majd valamely cég a másik versenykorlátozó magatartása miatt a szerződés érvénytelenségének megállapításáért, vagy mondjuk kártérítésért. Jogos igény tehát, hogy a közösségi versenyjog mellett a magyar ugyancsak érvényesíthető legyen peres úton, versenytanácsi határozat híján is.
Az országjelentés szerint szükség volna rugalmasabb eljárási szabályokra avégett, hogy a hivatal a valóban fontos ügyekre összpontosíthasson. Ezzel egyidejűleg kívánatosnak látszik egy kizárólag fogyasztóvédelmi ügyekkel foglalkozó szervezeti egység kialakítása.