Business Talks '24
Üzleti konferencia
Vesztesek
A franciák nem tudtak profitálni az autópiac bővüléséből: a PSA-csoport 3,3, a Renault 1,1 százalékos csökkenést produkált, piacrészesedésük rendre 14 és 10,3 százalékra esett vissza. A 9,6 százalékos súlyú GM-csoportot a stagnáló Opel/Vauxhall-eladások fékezték. A Fiat-csoport (7,3 százalékos tortaszelet) szinte hajszálra ugyanannyi autót értékesített, mint egy évvel korábban: ez a csökkenő Fiat- és Alfa Romeo-eladásokból, valamint a Lancia és egyéb márkák látványos emelkedéséből jön össze.
A 11,2 százalékos piaci súlyú Ford-csoport négy százalékos növekedést mutatott fel, itt a Volvo és a Jaguar iránti érdeklődés ugrott meg, míg a Fordok piaca átlag alatt nőtt. Az újautó-piacból 6,3 százalékot kihasító DaimlerChrysler márkái közül csak a Smart eladásai nőttek, több mint húsz százalékkal, de ez kevés volt a csoportszintű üdvösséghez.
A nagy rivális BMW-csoport mindkét brandje növekedést tudott felmutatni: a Miniből az egy évvel korábbinál 6,5, a kék-fehér emblémájú kocsikból pedig 13,5 százalékkal fogyott több, így a piacrészesedés 4,8 százalékra emelkedett. A bajor márkából még mindig kevesebbet vásároltak (580 ezer), mint a Mercedesből, de a különbség 110 ezerre olvadt.
Növeltek
Az ázsiai gyártók lendületesen növelték eladásaikat, de a boomból kimaradt a Nissan - a Renault-résztulajdonban lévő, nyolc százalék feletti visszaesést produkáló céget úgy tűnik, a francia átok sújtja. Az összességében a VW-csoporttal összemérhető távol-keletiek csapatában kiemelkedő teljesítményt nyújtott a Kia, eladásai közel ötven százalékkal 154 ezerre nőttek, míg a Hyundai, a Daewoo és a Mazda húsz százalék körüli bővülést produkált.
Az új EU-tagok között decemberben a leginkább a magyar újautó-piac bővült, de nem panaszkodhatnak a lett és a litván kereskedők sem: az eladások rendre harmadával illetve ötödével gyarapodtak. (Érdemes megjegyezni, hogy a két ország összesített piaca pontosan egy nagyságrenddel kisebb az itteninél.)
A lengyel és a cseh év végi eladások visszaestek - az utóbbi esetben inkább a zuhanás a helyes kifejezés, a teljes esztendő tíz százalék körüli szűkülést hozott. Az eurocarprice.com elemzése szerint jobbára annak tudható be, hogy az új uniós tagországok adók nélkül számított autóárai terén jelentős felzárkózás történt: tavaly áprilisban a cseh árszint még tíz, a lengyel 21 százalékkal múlta alul az eurózóna adó nélküli átlagát, decemberben viszont csupán öt, illetve három százalékkal.
Visszaesés
Az elmúlt év utolsó hónapjában 24,8 ezer új autó kelt el Magyarországon, az egy évvel korábbinál közel 38 százalékkal több - derül ki a brüsszeli székhelyű Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) jelentéséből. Az év során 203,7 ezer gépkocsit értékesítettek a magyar piacon, ami 2,3 százalékkal múlja alul a 2003-as értéket.
A Napi Gazdaság a márkakereskedőktől és importőröktől származó adatok alapján egy-két százalékos visszaesést becsült korábban. A piacvezető továbbra is a Suzuki, pedig tavaly csaknem hatezerrel vettek kevesebben a „mi autónkból", mint a megelőző évben. Az élmezőnybe tartozik még a Skoda, a Volkswagen (VW), a Chevrolet/Daewoo, a Ford, a Toyota és a Fiat.
Érdekes helyzet, hogy míg az előbbiek valamennyien 5-35 százalék közötti növekedéssel tartották meg helyüket, illetve a Chevrolet/Daewoo és a Ford előbbre került, addig a Fiat - a tavalyi mintegy hét százalékos visszaesése ellenére - a 10. helyen található, megelőzve ezzel a 2003-ban 10. Citroënt, amely csaknem 25 százalékkal kevesebb új személyautót adott el. Ugyanakkor két helyet csúszott vissza a Peugeot, amely így tavaly a nyolcadik helyen végzett.
Business Talks '24
Üzleti konferencia