Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Magyarország leveri Amerikát

2002.07.08. 13:28
Amerikában az online kereskedések 56 százaléka tavaly nyereséges volt, és idén a teljes ágazat nullszaldós lehet. A magyar internetes áruházak még ennél is optimistábbak: bár eddig túlnyomó többségük veszteséget termelt, 2002-re 84 százalékuk nyereséget vár.
2000-ben az amerikai online kereskedések 43, 2001-ben 56 százaléka nyereséges volt - derül ki Shop.org, a Boston Consulting Group és a Forrester Research közös felméréséből. A vásárlók tavaly összesen 51,3 milliárd dollárt költöttek el online, ez 21 százalékos növekedés 2000-hez képest - a kutatók 2002-re további 41 százalékos emelkedést (72,1 milliárd dolláros forgalmat) várnak.

Nullszaldó várható

Az online kereskedelem összesített eredménye is javul: a teljes működési veszteség 2000-ben 15 százalék, 2001-ben 6 százalék volt, de idén már nullszaldó várható az Egyesült Államokban. A legjobban a katalógus-áruházak szerepeltek, ezek online részlege hat százalékos nyereséggel zárt.

A vásárlók visszatérnek

Egyes cikkek összforgalmában az online értékesítés egyre nagyobb szerepet kap: a számítógépek, szoftverek, könyvek, cd-k, játékok piacán ennek aránya eléri az öt százalékot, néhány cikknél már a 17 százalékot - áll a jelentésben. A marketing hatékonysága is nőtt: egy online rendelésre 2000-ben 20 dollár reklámköltség jutott, 2001-ben már csak 12. Egyre több a visszatérő vásárló is: 2000-ben a megrendelések negyven százalékát, tavaly már 53 százalékát adták le ilyen ügyfelek Amerikában.

A magyarok a legoptimistábbak

A GKI Gazdaságkutató Rt., a Westel Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. közös felmérése szerint a magyarországi on-line áruházak 84 százaléka idén már nyereséget tervez - közölte az MTI. A március és április között 50 cég megkérdezésével készített kutatás szerint a Magyarországon működő mintegy 130 internetes áruház várakozásai a jövő évre is pozitívak, annak ellenére, hogy a verseny erősödésére és a költségeik növekedésére számítanak.

Eddig veszteség

A cégek megelőző évi eredményeiről a GKI munkatársa az MTI-nek pontos becslést nem közölt, ám annyit elárult, hogy felméréseik alapján legtöbbjük veszteséget termelt. A kutatást készítő cégek adatai szerint tavaly az on-line áruházak összforgalma 3-3,5 milliárd forintot tett ki, amelynek 64 százalékát a lakossági, 26 százalékát a vállalati és 10 százalékát az intézményi vásárlások tették ki. A GKI az internetes áruházak ez évi forgalmára külön becslést nem készített, de várakozásaik szerint mintegy másfélszeres bővülésre lehet számítani 2002-ben.

Nálunk még az utánvét a legnépszerűbb

A vásárlók körében a legnépszerűbb fizetési megoldás a postai utánvét, ezt a megoldást a vevők 69 százaléka választja. A vásárlók 25 százaléka él az átutalás lehetőségével, 6 százalék az on-line fizetéssel egyenlíti ki számláját. Jövőre az on-line áruházak 74 százaléka tervezi termékskálájának bővítését, 54 százaléka új termékfajta bevezetésével is számol.

Nincs elég felhasználó

A tanulmányban megkérdezettek szerint az áruházak életképességét jelenleg a vásárlók bizalmatlansága, a kevésbé elterjedt internethasználat, az áruházak tőkehiánya és a kedvezőtlen fizetési feltételek befolyásolják. A válaszadók várakozásai alapján egy év múlva továbbra is a tőkehiány és az alacsony internet-penetráció, valamint a szakemberek magas költsége gyakorol majd leginkább hatást az áruházak versenyképességére - olvasható a felmérésben.