Rengeteg a hiba a kötelező biztosításoknál

2006.08.14. 13:26
Rosszul kiszámolt és utólag jogszerűtlenül korrigált díjak, nyilvántartási hiányosságok - egyebek mellett ezeket állapították meg a PSZÁF ellenőrei a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokkal kapcsolatban. A tapasztalatokat a honlapján is közzé tette a felügyelet.

Az elmúlt két évben és idén folyamatosan vizsgálta a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kínáló 12 biztosítót. Minden vizsgálat során talált a felügyelet jogsértést, így összesen 9,4 millió forint bírságot szabott ki.

A PSZÁF kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási munkacsoportot szervezett, amelybe meghívta a biztosítók mellett az illetékes minisztériumok és érdekképviseletek képviselőit is. A kötelező felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet módosítására tett munkacsoporti javaslat - amely egyebek mellett a kártörténeti igazolás feltételeit is szabályozza - jelenleg államigazgatási egyeztetésen van.

Kártörténeti igazolások

A vizsgálatok számos hiányosságot állapítottak meg az alkuszokkal kapcsolatban. Ha a biztosított 30 napot késik a kötelező felelősségbiztosítási díj fizetésével, akkor - a rendelet szerint - megszűnik a szerződése. Ugyanakkor a biztosítók rendre olyan szerződéseket kötöttek az alkuszokkal, hogy azok 45 napos eltéréssel fizethetik be a beszedett díjakat. Így a biztosító nem tudja megállapítani az ügyfél 30 napos késedelmét, és törölni sem tudja a szerződést.

Szintén gyakori jogsértés volt, hogy a közvetítő rosszul számolta ki az ügyfél díját. A biztosító - észlelve ezt - korrigálta a tévedést, és a kötvényt már az új összeggel küldte ki, de az eltérésről nem értesítette a szerződőt. Jogszerűen a biztosítónak 15 nap alatt kell nyilatkoznia arról, elfogadja-e az ügyfél ajánlatát, ez minden ilyen esetben sérült. (A biztosítónak mindig az ügyfél tesz ajánlatot, akkor is, ha a biztosító blankettáját írja alá, vagy a közvetítő által kiszámolt díjat fogadja el.)

A kártörténeti igazolásokkal is sok gond volt. Az év végi tömeges biztosítóváltások miatt az ügyfeleknek 90 napon belül kell igazolniuk a meglévő bónusz-málusz besorolásukat. Amíg ez nem történik meg, addig a semleges A0 fokozat alapján fizetik a díjat, majd a 90 nap eredménytelen lejártával a legrosszabb máluszfokozatba kerülnek. Ha a 90 napos határidőn belül, vagy azon túl is igazolják a besorolásukat, akkor a díjat - visszamenőleg - a szerint kell megállapítani.

Két szerződés egy autóra

A múlt év végi átszerződések során sok biztosító még decemberben kiadta az év utolsó napjára keltezett igazolást, ami nem lehetett valós, hiszen az ügyfél az igazolás kiállítása és az évből hátralévő időben is okozhatott balesetet. Volt biztosító, amely az ügyfél nyilatkozata alapján végezte a besorolást, és a 90 napos határidő elmulasztása után sem sorolta be a legalacsonyabb máluszkategóriába.

A nyilvántartások is sok kívánnivalót hagytak maguk után. Például a 30 napos fizetési késedelem után csak jóval később törlik a szerződéseket a biztosítók. Arra is volt példa, hogy a felszólító levelet eleve 30 napon túl küldték ki az ügyfélnek, így a jog szerint megszűnt szerződés után kérték a díjat. Az év végi átszerződéseket még márciusban is regisztrálták a biztosítók, vagyis hónapokig tartott a feldolgozás.

Arra is találtak példát a PSZÁF ellenőrei, hogy ugyanazon autóra, ugyanazon biztosító két élő szerződést is nyilvántartott, annak ellenére, hogy a szerződő azonos személy volt.