Kötelezőverseny: jöhetnek a meglepetések

2006.10.10. 08:08
Árverseny, az elmúlt évinél bonyolultabb tarifarendszer, kedvezmények sorozata, újdonságok - az október 30-án napvilágot látó 2007. évi kgfb-tarifákat a piaci szereplők szerint ezek jellemezhetik, s véleményük szerint a konkurenciaharc semmivel sem lesz kisebb, mint az elmúlt esztendőben.

Az erősödő piaci harc irányába mutat a piac szűkülése - az új autók értékesítéseinek a száma fokozatosan csökken -, nem beszélve arról, hogy az idén a tavalyi 12 helyett immáron 13-an teszik közzé díjaikat. A Signal Biztosító Zrt. - amely hétfőn hivatalosan is kijelentette, hogy elindítja kgfb-üzletágát - belépése pedig többek szerint csak fokozza az árversenyt, hiszen komolyabb állományt másképp nem igazán lehet rövid idő alatt összegyűjteni, bár kérdés, hogy a társaság milyen stratégiával lép színre.

A Signal csupán annyit közölt: célja, hogy szolgáltatásaival és áraival továbbra is hosszú távú, megbízható partnerként tekintsenek a társaságra az ügyfelei, s a célcsoportok részére megfelelően szegmentált, kockázatarányos díjakkal kíván piacra lépni.

Árverseny lesz

A verseny az idén is az ár körül mutatkozik meg a leginkább, hiszen mindig lesz olyan szereplő, amely állományt akar gyűjteni, vagy bizonyos piaci szegmensekben növelni kívánja a súlyát - fogalmaztak a piaci szereplők, bár mint Jákfalvi Zoltán, a Generali-Providencia Biztosító gépjármű-biztosítási osztályának vezetője rámutatott: a szolgáltatások terén is többen léphetnek, s ez az aktív kárrendezésben jelen lévők számának a növekedését is jelentheti.

Függetlenül attól, hogy - mint megjegyezte - komoly kinnlevőségeket eredményezett ez a szolgáltatás. Minden évben volt olyan, aki meglepetéssel szolgált - hangsúlyozta Hoványi Sándor, az Allianz Hungária Biztosító vezérigazgató-helyettese, bár meglátása szerint az utóbbi időszakban napvilágra került PSZÁF-határozatok is átformálhatják az autósok megközelítését, hangsúlyosabbá tehetik a szolgáltatások minőségét.

A TIR Biztosító Egyesület - amely tavaly mintegy 27 ezer új szerződésével a harmadik legnagyobb állományt gyűjtötte össze a novemberi váltásnál - ugyanis a pénzügyi felügyelet határozata értelmében teljesen kiesik az idei kgfb-kampány-időszakból, miután a 2006. október 6-a és 2007. március 31-e közötti időszakra felfüggesztették az egyesület kgfb-tevékenységét. A MÁV pedig - a cég a tavalyi kampányidőszakban az élen végzett 50 ezer új szerződésével - november 30-ig nem fogadhat el kgfb-szerződésre vonatkozó új ajánlatot.

Az ügyfelek elvileg december elsejétől leszerződhetnek a MÁV-val, feltéve persze, ha a PSZÁF nem hosszabbítja meg a moratóriumot. Felvetődhet a kérdés, hogy ez mennyire rendezi át a piaci viszonyokat, az elmúlt esztendőben az egyesületeket választók az idén hogyan döntenek. Talán óvatosságra intenek ezek a határozatok - vélik egyes piaci szereplők, míg mások szerint továbbra is az ár az elsődleges tényező, szinte függetlenül attól, ki is kínálja.

Bonyolultabbak lesznek a tarifák

Az Uniqa Biztosító gépjármű-biztosítási területének vezetője, Csermely Tibor szerint a kgfb-piac szereplőinek 2007. évi tarifái még bonyolultabbak lesznek, több paraméter alapján határozzák meg azokat, s az életkor terén is több kategóriát vár. A jövő évben is várható, hogy néhány társaság tovább szegmentálja a tarifastruktúráját, de ez elsősorban a nagyobb állományú társaságokra lesz várhatóan igaz - véli Kurtisz Krisztián, a Groupama Biztosító ügyvezető igazgatója, aki arra számít: a verseny továbbra is azokban a szegmensekben lesz jelentős, ahol piacarányosan a legtöbb jármű található, így az 1200-1500 és az 1500-2000 közötti kategóriában.

"Célszegmensei mindenkinek vannak, így nekünk is" - mondta Szombat Tamás, az Aegon Magyarország Zrt. gépjármű-biztosítási üzletágának az igazgatója. A kedvezményeket illetően - ahol a verseny 2005-re csúcsosodott ki - továbbra is számít újdonságokra Maják Viktor, az Union Biztosító kommuniká-ciós igazgatója, aki szerint ezzel párhuzamosan egyfajta kommunikációs verseny is elindul. Mások azonban stagnálásra számítanak ezen a téren.

Ami az egyes biztosítók stratégiáját illeti, az Uniqánál úgy fogalmazott Csermely Tibor, hogy igyekeznek az idén megszerzett negyedik helyüket megtartani. Az ügyfélszemlélet és kockázatarányos árazás jellemzi majd az Union 2007. évi díjszabásait is, s a biztosító újdonságokkal is készül.

Százezrek válthatnak

A váltók számának alakulásáról megoszlik a piaci szereplők véleménye; vannak, akik szerint a tavalyi 300 ezres szám ismétlődhet meg az idén is, míg mások úgy vélik, a kormányzati szigorítások nyomán jobban megnézik az árkülönbségeket az autótulajdonosok, így a váltók száma is nőhet. A kormányzati szigorítások érezhetők lesznek, de nem befolyásolják jelentősen a piaci tendenciákat - mondta Kurtisz Krisztián, míg Maják Viktor úgy véli: mindenkinél van olyan határérték, amely már elmozdulásra készteti őket, s nem kizárt, hogy a konvergenciaprogram miatt ez lejjebb tolódik.

A biztosítók tapasztalata szerint ugyanakkor továbbra is a kényelem az elsődleges szempont a magánszemélyek számára. Abban azonban egyetértenek, hogy az idén mindenképpen többen tájékozódnak a díjakat illetően, az online alkuszok összehasonlító táblázatai segítségével.