Vakon kötjük a kötelezőt

2007.11.29. 07:50
Miközben hajrájához érkezik az átszerződési időszak (az ügyfeleknek szombat éjfélig kell jelezniük korábbi biztosítójuknál, ha felmondják a korábbi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésüket), a kampány legnagyobb érdekességéről kevés szó esik. Pedig alapvető - ha úgy tetszik, zsebbe vágó - kérdésről van szó: az átszerződés pillanatában ugyanis egyetlen ügyfél sem tudja, hogy mennyi is lesz végül a jövő évi díja, tehát azt sem, hogy végül is jól választott-e biztosítót.

Az elmúlt évekkel ellentétben ugyanis a kormányrendelet megváltoztatta az úgynevezett megfigyelési időszakot, amely így nem minden év június 30-án, hanem december 31-én fordul. Ez azt jelenti, hogy a decemberben kárt okozó autóst már januártól visszasorolják a bónusz/malusz besorolásban. Ez pedig komoly gondokat okozhat. Egy-egy kár esetén automatikusan két egységgel romlik a besorolás, ami korábban jól tervezhető díjemelkedést jelentett. Az elmúlt időben azonban a biztosítók egyedileg eltértek a korábban fix bónusz/malusz szorzóktól, így egy leminősítés kapcsán akár 20-50 százaléknyi különbség is lehet a biztosítók ajánlatai között, ráadásul több társaság is kedvezményt ad a balesetmentes vezetőknek.

Mindez akár azt is jelentheti, hogy az az ügyfél, aki - mondjuk - a B4 kategória díjai alapján választja ki a számára legkedvezőbb (legolcsóbb) biztosítót, egy decemberi kár után azzal szembesül, hogy a B2 kategóriát, illetve az elmúlt években kárt okozó ügyfelet legjobban büntető biztosítóval szerződött le a váltáskor. Az átszerződési időszak után, az ajánlat befogadását követően pedig egy évig az autós nem válthat társaságot.

Nem érdemes firtatni

Komoly kérdés, hogy maguk a biztosítók mit tegyenek az új helyzetben, hiszen az ügyfél által rögzített bónusz-besorolás valódiságát decemberben nem érdemes firtatni. Nagyon sok múlik tehát majd azon, hogyan debütál a szintén a jogszabályok által megkövetelt bónusz/malusz rendszer. Ez a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) berkein belül kiépülő nyilvántartó rendszer lesz hivatott arra, hogy az ügyfél válláról levegye a bónusz/malusz igazolás beszerzésének terhét.

A biztosítók saját forrásból voltak kénytelenek kidolgozni ezt a rendszert, mivel a BM központi adatfeldolgozó hivatala csak további pénzekért lett volna hajlandó a bónusz/malusz adatok rögzítésére azon nyilvántartás részeként, amelyet a kgfb-biztosítással rendelkező autókról vezet. A piaci biztosítók régóta hangoztatott álláspontja szerint az általuk befizetett évi 600 millió forintból erre a fejlesztésre nyugodtan lehetett volna áldozni.

Miután a tárgyalások nem vezettek eredményre, a társaságokat viszont nyomja a jogszabályi kötelezettség, ezért saját fejlesztéssel megalkották az úgynevezett BO-MA rendszert. A rendszer tesztüzeme kedden indult, az első három órában már nyolc társaság kezdte el a tesztelést, az első tapasztalatok kedvezőek - fogalmazott a Napi Gazdaság kérdésére Szilágyi József, a Mabisz főmunkatársa. A rendszer úgy épül fel, hogy az ügyfél által választott új biztosító a korábbi biztosítás kötvényszáma alapján kéri le az adott szerződés bónusz/malusz adatát.

Aggodalmuknak adtak hangot

A megfigyelési időszak megváltozása miatt Szilágyi József szerint a rendszerben az éles lekérdezésnek csak január elsejétől lesz értelme. Addigra a tesztek minden bizonnyal végigfutnak, így számítástechnikai oldalról nem lesz akadálya az igazolások kiadásának. Lesz viszont probléma abból, hogy a kormányrendelet a korábbi biztosító megnevezését és a felmondott szerződés kötvényszámának megadását írja elő az ügyfélnek.

A biztosítók többször is aggodalmuknak adtak hangot amiatt, hogy az esetenként több mint húsz karakterből álló számsorok ügyfél általi lejegyzése, a biztosítónál/alkusznál rögzítése során komoly a hiba lehetősége. A biztosítók joggal félnek, hogy nagyon sok panasz kíséri majd az új rendszer bevezetését. A fentiek reményében próbáltak lobbizni azért, hogy a jelenlegi két adat mellett a szerződő gépkocsijának a rendszáma is szerepelhessen a változók között. Ennek jogszabályba beillesztése a mostani kampányig elmaradt, ám a piac szerint valahogy mégis szükség volna rá.

Épp ezért szakmai körökben megfogalmazódott egy olyan óhaj, amely szerint a felügyelet (PSZÁF) is hozhatna valamilyen ajánlást avagy egyéb, a piac számára egységes, a jogszabályt kiegészítő feltételeket, ami lehetővé tenné az új adat rögzítését is - már csak azért is, mert ezzel csökkenhet a felügyeletre beérkező panaszok száma.