Megindult a roham a ventilátorokért és klímákért

2008.06.28. 14:00
Tavaly a legnagyobb melegben átmenetileg elfogyott a boltok polcairól a klíma és a ventilátor. Az idén nagyobb készletekkel készültek az üzletek, és az időjárás előrejelzéseket is figyelik a tervezésnél, utánrendelésnél. A vásárlók rohama megindult a múlt héten.

Az elmúlt napokban sokszorosára emelkedett a ventilátor- és klímavásárlók száma az üzletekben. A kiskereskedelmi láncok, elektronikai üzletek, barkácsboltok egyelőre ki tudják szolgálni a vásárlókat, nincs a tavalyihoz hasonló átmeneti készlethiány. A tavalyi több hétig tartó trópusi melegben a légkondicionálókból átmeneti áruhiány alakult ki az országban, amely tanulsággal szolgált mind a beszállítók, mind a kereskedők számára. A Media Markt és a Tesco ezért idén jóval több készüléket rendelt. A gyártók is növelték a kapacitásukat, sőt, olyan cégek is beszálltak a gyártásba, amelyek idáig nem foglalkoztak klímával és ventilátorokkal – tudtuk meg Szánthó Balázstól, a Média Markt koncepciómenedzserétől. A Tescónál még az időjárás előrejelzéseket is figyelik a tervezésnél, utánrendelésnél.

Általában jellemző, hogy az emberek nem gondolkodnak előre ventiltorvásárlásnál, akkor szokták megrohanni a boltokat, amikor több egymást követő napon nagyon meleg van. Ekkor is a második-harmadik napon vásárolnak a legtöbben ventilátort. Klímáknál más a helyzet: bár mobilklímáknál is hasonló tendencia figyelhető meg, mint a ventilátoroknál, a beszerelhető berendezéseknél már többen előre gondolkodnak. Teszik ezt azért is, mert a legnagyobb roham idején nagyon nehéz a beszerelést elvégző szakembert találni, nem ritka ilyenkor a néhány hetes várakozási idő.

Az olcsó ventilátorokat vesszük

A Praktikerben ugrásszerűen megnőtt a kereslet, a tartós meleg napokon a korábbiakhoz képest akár három-négyszeres forgalmat tapasztaltak, a Média Marktnál pedig több mint duplájára nőtt a ventilátorok és klímák iránti igény. A Praktikerben az olcsó kategóriából, a legegyszerűbb fehér állóventilátorból adnak el a legtöbbet, de emellett természetesen szép számban keresettek az asztali ventilátorok is. Miután ez nem elsősorban dizájncikk, átmenetileg és rövid ideig kerül a lakásokba, irodákba, így a vásárlásnál az ár az elsődleges szempont, tehát a hagyományos fehér ventilátorok a legkelendőbbek – nyilatkozta B.Molnár Erzsébet, a Praktiker beszerzője.

Mennyibe kerül?

A legolcsóbb ventilátorok a kicsi asztali modellek, két-három ezer forintért kaphatók. Az állóventilátorok négy-ötezer forintnál kezdődnek, ezek még a legegyszerűbb, fehér színű ventilátorok. A dizájnosabb darabokért, vagy távirányítós modellekért már többezer forintot kell fizetni, a beépíthető ventilátorokért pedig majnem annyit kell fizetnünk, mint egy olcsóbb légkondiért.

A mobil- és beszerelhető klíma ára 50-60 ezer forintnál kezdődik, a drágábbak pedig százezer forint körül vannak, de akár kétszázezer forintért is találunk légkondit.

Hasonló a helyzet a Tescónál is, a legjobban a saját márkás ventilátorok fogynak, ezek közül is az asztaliból a hamrinc centiméteres, állóventilátornál a negyven centiméteres. Népszerű az oszlopventilátor is, valószínűleg azért, mert újfajta dizájn jellemzi – mondta az Indexnek Hackl Mónika szóvivő.

A ventilátorok hűtés szempontjából persze nem hasonlíthatók össze a klímaberendezésekkel, de költséghatékony (néhány ezer forinttól kaphatóak) alternatívát jelenthetnek a legnagyobb melegben. Ezekből a tavalyi nyár legforróbb időszakában tízezres nagyságrendben értékesítettek a Média Marktokban. A cég tapasztalatai szerint jellemző, hogy ma egy ventilátorral szemben is nagyobbak a vásárlók igényei, mint korábban. A hagyományos asztali és álló ventilátorok mellett egyre több speciális funkcióval rendelkező készülékeket keresnek a vevők (például a ventilátor távirányítóval, időprogramozással, trópusi és ipari-nagyteljesítményű készülékek).

Még mindig kevés a ventilátor

A légkondicionáló berendezés alapvetően időjárásfüggő szezontermék. A legtöbben akkor szánják rá magukat a vásárlásra, amikor már estére sem hűl le a levegő, és álmatlanul forgolódva töltik az éjszakát. A mobliklima utáni roham továbbra is a nagyon forró nyári napokra tehető, a forgalom nagyrésze ez alatt a pár hét alatt bonyolitható. Ugyanakkor egyre többen vásárolnak beszerelhető klímákat.

A klíma ma már nem feltétlenül csak hűtést jelent, hiszen az új készülékeknél a speciális antibakteriális szűrőrendszerek és kényelmi funkciók megjelenésével akár légtisztításra és párátlanításra is képesek. Egy átlagos méretű lakás 2 darab 2 kw-os klímával lehűthető, sokszor ajánlott nem egy darab nagy teljesítményű, hanem több kisebb teljesítményű készüléket alkalmazni. A légkondicionálók karbantartása nagyon fontos, beszerelését pedig csak szakember végezheti, ellenkező esetben elvész a készülékre adott garancia.

Továbbra is a korábbi tendecia folytatódik, egyértelműen a split klímák a legkeresettebbek, bár szerelést igényelnek, de ezek nyújtják a legjobb komfortérzetet a klimatizálás során. Esztétikusan illeszthető a lakások berendezésébe, a fali készülék nem igényel nagy helyet, kellemes, halk üzemmódban, távirányitóval müködtethető. A lakásokban egyre több helységet kivánnak a vásárlók hűteni, így érezhetően megemelkedett a duál készülékek értékesitési aránya. A duál készülékek nagy előnye, hogy csak egy kültéri egységet kell a ház falára szerelni, lakáson belül kettő, de egyes modelleknél akár több beltéri egység is csatlakoztatható. A Tesco áruházakban is a 2,6-3,6 kilowattos klímákat árulják, ebből nincs saját márkás termékük, hazai beszerzésből állítják össze a kínálatot.

A klímapiac az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is erőteljesen fejlődik, a háztartások lefedettsége az európai átlaghoz képest még mindig alacsony, további bővüléssel, illetve folyamatos – elsősorban szezonban meglévő – kereslettel számolnak. A forgalom nagyrésze továbbra is az elsőáras termékeknél bonyolódik, de évről évre növekszik a drágább, nagyobb tudású komfortosabb készülékek értékesitési aránya.