Biztosítás szakszervezetektől vagy hipermarketben

2006.10.30. 10:46
Egyes kategóriákban akár jelentős emelést, másokban árcsökkenést tapasztalhatnak az autósok a jövő évi kötelező tarifákat böngészve. Biztosítást kötni benzinkútnál, szakszervezetnél, hipermarketben és persze a neten is lehet.

Már tavaly sem volt könnyű dolga annak, aki saját szakállára próbált kiigazodni a kötelező tarifák erdejében, azonban idén minden eddiginél bonyolultabb lehet a különböző biztosítók díjainak összehasonlítása az online alkusz biztositas.hu elemzése szerint. A hétfőn megjelent tarifák több mint százféle kedvezményt és területi besorolást, tucatnyi korcsoportot és szorzók tömkelegét tartalmazzák - hívják fel a figyelmet. A kedvezmények egy része együtt is érvényesíthető, mások csak külön, hogy a kép még kuszább legyen. Az alacsonyabb díjra általában pályázhatnak a nem fővárosi, legalább tízéves jogosítvánnyal rendelkezők, ezen felül van egyházi kedvezmény, mezőgazdasági kedvezmény, szakszervezeti kedvezmény, hipermarket-kedvezmény is.

Az átlagos tarifa emelkedik

A várakozásoktól eltérően az idei díjhirdetés nagyobb áremeléseket és csökkentéseket is hoz. Az elemzők korábban arra számítottak, a biztosítók infláció alatti áremelést hajtanak majd végre, ez azonban nem így történt - az átlagos emelés mértéke több biztosítónál is a várt felett alakult.

A legnagyobb átlagos emelést a K&H-nál észlelték az alkuszok, akik felhívták a figyelmet, hogy az Allianz nem adta át a díjtáblázatait előzetes összehasonlításhoz, így az ő áraikat még nem tudták elemezni. A K&H esetében az átlagos emelés mértéke 9,7 százalék, de az Union, a Posta és az OTP ügyfelelei is 5 százalékot elérő vagy azt meghaladó átlagos emeléssel számolhatnak. (Ez azt jelenti, hogy egyes kor, köbcenti és egyéb szempontok alapján kialakított biztosítási csoportokban az emelés mértéke ezt lényegesen meghaladó, illetve ettől elmaradó is lehet.)

A legkisebb átlagos emelésre az Aegon és a TIR vállalkozott, előbbi mindössze másfél, utóbbi két százalékkal emeli díjait. Míg az Aegon díjait az magyarázza, hogy a cég az egyes kedvező kárhányadú szegmensekben való nagyobb szerepvállalásra tör, addig a TIR több kategóriában 15 százalékot is elérő díjcsökkentése mögött az ügyfelek megőrzésére való törekvés áll a felügyeleti tiltás után - írja a elemzésében a biztositas.hu. A TIR a PSZÁF nemrégiben közzétett határozata alapján nem fogadhat be új szerződést az idei kötelezőváltási szezonban, így nem maradt más lehetősége, mint megtartani jó kárhányadú ügyfeleit, akár még díjcsökkentések árán is. Ha állományát most nem növelheti, nem veszíthet túl sokat, hiszen az könnyen a működéshez minimálisan szükséges ügyfélszám alá kerülhet.

Segít a felügyelet

A PSZÁF korábbi döntése alapján egyelőre még egy biztosítónál kérdéses, befogadhat-e az idén új ügyfeleket: a felügyelet egy korábbi határozata december 1-ig nem teszi lehetővé a MÁV részére új szerződések befogadását. Azonban a napokban az alkuszok részére kiadott felügyeleti ajánlás lehetőséget biztosít arra, hogy ők már novemberben is elfogadjanak ügyfeleiktől a MÁV felé december 1-ét követően történő közvetítésére vonatkozó megbízásokat, azzal a megkötéssel, hogy azok érvényesítésére csak abban az esetben kerül sor, amennyiben a várhatóan november második felében megszülető felügyeleti határozat a MÁV részére lehetőséget biztosít majd az állományszerzésre.

A MÁV biztosító iránt feltehetőleg jelentős is lesz az érdeklődés: az elemzés szerint a "kedvező kártapasztalataira és a nyáron készített új informatikai rendszerére támaszkodva a MÁV Általános Biztosító Egyesület idén is tartja magát tavaly bombaként robbant kedvező díjaihoz", vagyis jórészt változatlan tavalyi díjaival áll elő. Az egyesület ráadásul módosította alapszabályát, így kikerült belőle az a nagy biztosítók által kifogásolt rész, miszerint a tagok pótdíj befizetésére kötelezhetőek.

Vegyen biztosítást a közértben

Az árharc mellett új értékesítési technikákat is bevetnek a biztosítók: az idén új belépőként a piacra került Signal Biztosító Rt. nem követte elődeinek taktikáját, és nem "gatyaletolt" díjakkal kíván új ügyfelet szerezni. A 100 ezer ügyfél megszerzését célként csak több év távlatában kitűző Signal várhatóan a Posta Biztosító taktikáját követi, elkerülve a fővárosi fiatal ügyfeleket, és értékesítési csatornaként az eddig kevésbé foglalkoztatott szakszervezetek felé nyit. A szakszervezetek mellett új típusú értékesítési csatornát jelentenek a hipermarketek is, egyes biztosítók (Groupama-Cora, Generali-Tesco) nyitnak a kereskedelmi láncok felé. Egyes benzinkút-hálózatoknál kötött biztosításokra is adnak kedvezményt bizonyos társaságok.

Az online alkuszcég természetesen felhívja a figyelmet arra is: az internet szerepe az előző évekhez hasonlóan várhatóan tovább növekszik, az idén már a kötések harmadával és összesen mintegy 1,5 millió látogatóval számolhatnak a közvetítők. Az átlagos megtakarítás valamennyi ajánlat összehasonlításával akár évente 20 ezer forint felett is alakulhat.