Bizonytalanság miatt visszaesés
Az első negyedéves visszaesés egyik oka a regisztrációs adó bevezetése, mely a gépjárművek fogyasztási adóját váltotta fel. Az új adónem februári bevezetése után a lízingcégek, az autókereskedők, a Pénzügyminisztérium és az adóhivatal eltérően értelmezte az adó kivetésének módját. Ez a bizonytalanság mindenképpen hozzájárult a kereslet visszaeséséhez. A helyzet júliusban tisztázódott, amikor a PM és az APEH közös álláspontot alakított ki. Az első negyedév alacsony értékesítési adatához egy éven belüli ciklus is hozzájárult. Az év első és harmadik negyedévének növekedése mindig mérsékeltebb a második és negyedik negyedévi adatoknál.
Az idei második negyedévben a háztartásoknak csupán 1,6 százaléka (56 ezer háztartás) gondolta úgy, hogy várhatóan egy éven belül új személygépkocsit vásárol. További 3,6 százalék (138 ezer háztartás) tervezte használt autó vásárlását a következő egy évben. A gépkocsit vásárlók 85 százaléka úgy gondolja, hogy 3 millió forintnál kevesebbet, 14 százaléka 3-6 millió forint között, 1 százaléka pedig 9 millió forint feletti összeget költ a gépjármű megvásárlására. A személyautó vásárlását tervezők 44 százaléka a teljes vételárat egy összegben kívánja kifizetni, míg 41 százaléka várhatóan részletfizetés mellett dönt. A vásárlók 12 százaléka akarja a finanszírozást lízing formájában megoldani. A lízingelők aránya az előző negyedévhez viszonyítva jelentősen emelkedett a készpénzes vásárlók terhére.
2004 harmadik negyedévében várhatóan mintegy 53 500 új személygépkocsit adnak el. Ez 2003 harmadik negyedévéhez képest 4 százalékos növekedést jelent, ami jelentősen elmarad a tavalyi átlagos növekedési ütemtől.