Kóka 'kis orbánoktól' tart

2005.09.13. 14:35
Személyeskedésektől sem mentes vitával tarkítva zajlott a gazdasági bizottság ülésén Kóka János gazasági- és Veres János pénzügyminiszter meghallgatása. Az ellenzék és a kormánypátok képviselői kölcsönösen demagógiával, hazugsággal vádolták egymást, miközben konkrét adatokat kértek volna számon egymáson. Ami kiderült: a PM számításai szerint az idén eddig 3,5 milliárd forintot nyert a költségvetés a magas üzemanyagárakhoz kapcsolódó áfatöbblettel.
A sztálinizmusban is az volt veszélyes, hogy sok kis sztálin jelent meg vidéken, Orbán Viktor most a nagyvállalatokat követeli vissza, de félő, hogy vidéken megjelennek a kis orbánok, akik majd a zöldségeseket, patikákat és a fűszereseket akarják visszaállamosítani - mondta Kóka János a gazdasági bizottság ülésén, a privatizációról folyatatott vitában. Az ülés napirendje szerint a képviselők a Budapest Airport privatizációjáról és az üzemanyagárak alakulásáról és a gázáremelésről hallgatták meg a gazdasági minisztert és Veres János pénzügyminisztert. Ne hagyjátok magatokat provokálni, beszéljen tisztelettel a volt miniszterelnökről, szégyellje magát - kiabálták az ellenzéki képviselők a gazdasági miniszter kijelentése nyomán, az ülést egyébként kevesebb indulattal, de minden témában a teljes egymás melletti elbeszélés jellemezte.

Privatizáció pro és kontra

A Fidesz az állami vagyon elherdálásaként jellemezte a Budapest Airport privatizációját, több képviselő is leszögezte: az idén tíz milliárdos eredményt elérő reptér hitelképes, saját erejéből is képes finanszírozni a szükséges fejlesztéseket, az eladás mögött valójában az elmúlt három év elhibázott gazdaságpolitikájának köszönhető "katasztrófális" helyzetben a költségvetési lyukak betömése érdekében van szükség. Kóka János szerint az államnak egyebek között szociális intézmények, az autópályák fejlesztése, a közbiztonság szavatolása, de nem a reptér fejlesztése a feladata. Ugyanakkor kiemelte: tévedés azt hinni, hogy a valóban nyereséges reptér önerőből képes a további sikeres működésekhez szükséges fejlesztésekre. Az állam 75 évi használati jogról mond le, a pályázatokban foglalt ajánlatok szerint mintegy 50 évnyi nyereség egyösszegű megfizetése fejében - tette hozzá a miniszter. Veres János szerint a befolyó összeg az uniós előírások miatt sem használható költségvetési lyukak betömésére, a pénz az ellenzék által amúgy kritizált magas államadósság csökkentésére szolgál.

Ki emelte a jövedéki adót

Nem igaz, hogy ebben a ciklusban emelkedett a üzemanyagok jövedéki adója -- jelentette ki az ellenzéki kritikákra Veres János. A Fidesz-kormány javaslatára az előző koalíció parlamenti többsége döntött a jövedéki adó jelenlegi szintjének meghatározásáról, a jelenlegi kormány csak csökkentette az üzemanyagok adóját -- mondta a pénzügyminiszter. (A dízel 85 forintos, a benzin 103,50 forintos jövedéki adója 2002 júliusától hatályos). A pénzügyminiszter emlékeztetett: az előző ciklus elején a dízel adója 67,60, a benziné 77 forint volt. A Fidesz válasza szerint ugyanakkor a jelenlegi parlament mérsékelhette volna az adót, de nem tette meg. Többszöri ellenzéki kérdésre a gazdasági miniszter még nem, Veres János már elárulta: a PM számításai szerint az év első kilenc hónapjában (a szeptemberi adatok becslésével) 3,5 milliárdos áfa-többletbevétel folyhat be a költségvetésbe az üzemnyagok magas ára miatt. Az ellenzék szerint a kormány nem tesz eleget a fuvarozók versenyképességéért, egyebek között arra szólították fel a pénzügyminisztert, hogy kezdjen tárgyalásokba a német kormánnyal az ott vásárolt üzemanyag áfájának visszaigénylésének lehetőségéről.