A vásárlók pénteken költenek legtöbbet

2005.05.17. 13:40
Pénteken költik el a legtöbb pénzt az üzletekben a vásárlók, akik egy átlagos napi bevásárlásra ezerötszáz forintot fordítanak - áll a GFK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb összeállításában. Az elemzés szerint a lakosság legszívesebben péntekenként vásárol valamelyik üzletlánc gyalogosan is könnyen megközelíthető boltjában. Többnyire készpénzzel fizetnek, és a beszerzéseket általában a háziasszonyok végzik.
A tapasztalatok aszerint a magyar háztartások nagy része továbbra is minden nap vásárol napi fogyasztási cikket. Az átlagos vásárlásonkénti költés 1528 forint, nőtt a megelőző évi 1386 forinttal szemben - derül ki a GFK Hungária Piackutató Intézet kutatásaiból. A fogyasztók által látszólag leginkább kedvelt napok tekintetében jelentős változás nem történt a 2002-2004-es időszakban. A vásárlások számát tekintve 2004-ben továbbra is vezet a pénteki nap (18 százalék), ezt követi a csütörtök és szombat 16 százalékkal. A szombati vásárlások aránya 2002 óta 1-1 százalékponttal csökkent.

Egyötöd pénteken

Az egy héten vásárlásra elköltött összeg 20 százaléka, megközelítően 440 milliárd forint pénteken kerül az üzletek kasszájába. A második legnagyobb forgalmat - mintegy 396 milliárd forintot - szombaton regisztrálták. A heti vásárlásoknak összességében az 50 százaléka történik a hét e három legforgalmasabb napján, így e három nap képviseli az egy heti összforgalom mintegy 54 százalékát. A vásárlások 71 százalékára délelőtt kerül sor, bár a délutáni kosarak nagyobb értékűek, a forgalomnak így is 63 százaléka realizálódik ekkor.

Bevásárolni - a korábbi évekhez hasonlóan - jellemzően gyalogosan jár a megkérdezettek 70 százaléka. E vásárlások azonban a forgalomnak mindössze 51 százalékát teszik ki. Az autós vásárlások teljes forgalomból való részesedése évről-évre növekszik és 2004-ben elérte a 36 százalékot.

Készpénzzel háziasszonyok

A fizetés módjára még a készpénzes a jellemzőbb. A kártyás számlakiegyenlítés azonban növekedést mutat mind számát (három százalék), mind az így történő fizetés értékét tekintve (kilenc százalék). Az ilyen fizetés - mely infrastrukturális beruházást igényel az üzlettől - elsősorban a hipermarketekben jellemző, ahol már a forgalom 27 százalékát adja.

A bevásárlás továbbra is jellemzően "női feladat". A vásárlások 62 százalékát a háziasszony intézi egyedül. A vásárlások körülbelül egynegyedében vesz részt egyszerre legalább két családtag. A láncba szerveződött kereskedelem aránya évről-évre növekvő tendenciát mutat, 2004-re elérte a teljes forgalom 66 százalékát.