Szeretettel köszöntjük a csodálatos kőröshegyi völgyhidat!

2007.08.08. 15:18

Elvileg szerdán délután hat órától már használhatják az autósok a balatoni autópálya utolsó hézagját, a Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14,2 kilométert. A három völgyhíddal, köztük az 1872 méter hosszú kőröshegyi völgyhíddal 76 milliárdért megépülő sztrádát Kóka János közlekedési miniszter avatta fel. Az Index a fontos esemény minden pillanatáról beszámolt. Fantasztikus képek, csodálatos videók, exkluzív hírek.

új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Bár mindenki a viaduktról beszél, tartozik a völgyhídhoz 12 kilométernyi autópálya is, amely fölött további hidak vannak. Balatonlellénél kettő is, az egyik a 67-es főút hídja, a másik a Várszói utca folytatásaként a helyieken kívül szinte senki által nem látogatott Kishegyre – egyébként ott található Konyári János és Dániel borászata – vezet. Mit gondolnak, melyik híd a szélesebb? Igen, az utóbbi. Aki nem hiszi, járjon utána: ez a kishegyi híd

    És ez a 67-es hídja
  • Ebben a pillanatban Kóka János átvágta a nemzetiszín szalagot, és ezzel megnyitotta a Zamárdi-Szárszó sztrádaszakaszt. A műsorvezető tapsra szólította fel a meghívottakat, akik teljesítették kérését.
  • Kálmán Imre: Húzd rá, cigány!
  • A teljes, 14,2 kilométeres autópálya-szakasz egészen pontosan 76 149 011 700 forintba került. Ha ezt az összeget egyforintosokból raknánk össze, akkor 156 105 tonnányi érmére lenne szükségünk.
  • Kóka miniszter beszéde közben lefelé nézegettem a hídról, amikor különös lény tűnt fel a mélyben. "Pakk-pakk-pakk", hallottam a bal vállam mögül. Egy bennszülött kinézetű asszony volt a beszélő. Ha a pár órás gyakorlatom alapján jól értettem a kőröshegyi pattogást, azt mondta: ez a fiatalember fessebb még a kőröshegyi hátas kacsánál is. Nem tudom, mire gondolhatott, úgyhogy a tömeggel együtt én is elindulok lefelé (bár a tömeg az Aranyláz híres hágójelenetéhez hasonlóan vánszorogva gyalogol, a miniszter államérdekből gépkocsin távozott a büfé irányába.)
  • Pesti beállítottságú olvasóink kedvéért mondom, hogy Kamilla asszony, azaz leány könnyű, bő szabású zöld nadrágot és fekete-fehér mintás úgynevezett spriccelt blúzt viselt.
  • „A monumentalitás csodálói szerint a műszaki nagyság szimbóluma ez a híd. A legmagasabb pillér alá beférne a Mátyás templom tornya. Mások szerint viszont az intézményes pazarlás szimbóluma” - mondta Kóka János. Tizenöt éven keresztül öt kormány kereste a legjobb megoldást e sztrádaszakasz megoldására. És most a legmegbízhatóbb szerkezetű változat készült el. A miniszter szerint ez volt az igazán nagy feladat, hiába született számtalan ötlet, hogy merre kellene ezt az utat arrébb vinni, a völgyhidat alagutakkal és kisebb hidakkal kiváltani. A most átadott 14 km csecsemőtől nyugdíjasig minden magyar állampolgárnak fejenként 8 ezer foritnjába került. Kóka szerint megérte. Felidézte, hogy péntekenként és vasárnaponként lépésben haladó autóoszlopok szennyezték a környező üdülőfalvakat. „A kelet-nyugati közlekedés legszűkebb keresztmetszetét oldja fel.” Az M7-es következő 14 kilométeres szakaszát augusztus 24-én adják át Nagykanizsánál.
  • Ha az elköltött 76 149 011 700 forintot egyforintosokban egymásra pakolnánk, egy 76 149 kilométer magas tornyot kapnánk. Ez negyvenmilliószor lenne magasabb Kóka Jánosnál, és 865 329-szer lenne magasabb a völgyhíd legmagasabb pontjánál.
  • Százak sétálnak végig az új hídon. Az építő és tervező cégek dolgozói családostul fényképezkednek és vonulnak kelet-nyugati irányba végig a frissen átadott műtárgyon. A nyugati hídfő végében meredek, poros szervizút kanyarog a vendéglátó sátorhoz. Úgy tűnik, senkit nem rettent meg a hosszú és kényelmetlen séta, mindenki izgatottan várja, milyen étellel, itallal záródik az avatás. A munkások elkezdték leszedni a zászlókat.
  • Lakatos Sándor: Magyar nóták
  • Az új viadukt a legmagasabb pontján 88 méterre van a földtől. Ezen a ponton 46 függőleges Kóka János férne el alatta.

  • A híd alatt, nagy fehér sátorban, sörpadokon étkeznek a meghívottak. A sátor előtt a bográcsban köröshegyi tüzes marhapörkölt rotyog, bent pedig fogasszeletek keszthelyi módra, túrós csusza, jércegalantinok padlizsánkrémmel töltve, somogyi betyárleves burgonyagombóccal, gyümölcs, rétesek, piték, üdítők és pezsgő biztosítja az esemény ünnepélyességét.
  • Az avatás vendégeivel a Varga Pincészet és a Badacsonyi Pincegazdaság borait itatják, olaszrizlinget, szürkebarátot, tihanyi zweigeltet. Hatalmas gáz, pláne, hogy közvetlen a viadukt tőszomszédságában található a Konyári és a Garamvári Pincészet, plusz Légli Ottó.
  • A narancssárga bézbólsapkás 12 év körüli fiú, akit édesapja fél órája lefényképeztetett Kóka Jánossal, most egy üveg sört kapott papájától.
  • Az eseményről meghökkentően hiányoznak a hírességek. Eddig be kellett érni egy "F" kategóriás Deutsch Tamással. Valahol tuti kell lennie egy VIP bulinak.
  • Egy hostess azt mesélte, hogy a hírességek a tóparton egy külön sátorban a Széchenyi gróf által kitenyésztett kőfejtő mangalicák heccelésével múltatják az időt. Tófejtő mangalica? - kérdeztem vissza. Erre a leány előhúzta az alant látható felvételt, amiről először azt hittem, hogy a gazdasági minisztert ábrázolja. De nem, ez a harmadik olyan hibrid, amit önök nem ismerhettek volna meg, ha az egymást követő jobbos és balos kormányok nem döntenek úgy, hogy a 25 cm széles, sekély horpadásban folyó Sédet egy 40 milliárdos híddal szelik keresztül.
  • Ha az ókori kínai építőipar teljesítményét lekoppintva szeretnénk megépíteni a saját nagy falunkat, akkor ahhoz 6 400 012-szer kellene egymás mellé tenni a völgyhidat.
  • Az Illés számaira étkező ünneplők között megtaláltuk az építkezés geotechnikusát, aki azt mondta „ilyen cölöpözés itthon még nem készült”. Évekig tartó feltárás előzte meg, hogy ennyire stabil legyen, szerinte nagyon jó lett, „minimálisan mozog a talaj alatta, de figyeljük, értékeljük folyamatosan”. Beszéltünk egy mérnökkel, aki már a hatvanas években részt vett az M7-es tervezésében, azóta több mint negyvenszer írták át ennek a szakasznak a terveit, hol kijjebb hozták, hol beljebb vitték, végül csak a két domb között lehetett megépíteni.
  • Mire az izzadt, szalonspicces hídmérnökök seregein áttörve a helyszínre értünk, a tóparti sátorban nyoma sem volt semmilyen hírességnek. Csak pár anyacsavart és néhány marék véres sörtét találtunk a földön. Mit is jelent ez? A Völgyben a jelek szerint magyarok hiányában annyira felgyorsult az evolúció, hogy régen túljutottak az Elkerülhetetlen Intézkedéseken, és a konzekvenciát levonva elköltöztek egy autópályákkal kevésbé átszőtt vidékre. Vidám előzgetést kívánok, a viszontlátásra!
  • A desszertek lassan elfogynak, és a sztrádán parkoló autókat is el kell vinni, hiszen hat órától éjfélig matrica nélkül, attól kezdve a hatályos törvényeknek megfelelően matricával lehet Horvátország felé száguldani a kőröshegyi völgyhídon.