Mégsem úszik el az M0-son a 70 milliárdnyi sztrádatámogatás?

2007.03.06. 10:10
Újra van esély arra, hogy az eredeti tervek szerint ez év végére elkészüljön az M0-s keleti szektora. Annak egyik szakaszán ősszel engedélyeztetési problémák miatt 6 hétig állt a munka. Az enyhe tél miatt azonban sikerült behozni a lemaradást, bár a területszerzés egyes helyeken még mindig nem megoldott. A tét nem kicsi: Brüsszel 284 millió euróval, vagyis 70 milliárd forinttal támogatja az útépítést, ha az év végére befejeződik.

Október közepétől december elejéig állt az építkezés az M0-s keleti szektorának legészakibb szakaszán. Az Egút-Debmút konzorciumnak az építési engedélyeztetés szabálytalanságai miatt kellett leállnia kivitelezéssel. A csúszás miatt veszélybe került a fővárost elkerülő körgyűrű 4-es főút és M3-as közötti szakaszának 2007-es átadása.

Az M0 keleti szektorának tervezett nyomvonala
Az M0 keleti szektorának tervezett nyomvonala (és a térkép eredeti méretben az M0-s honlapján)

Márpedig az Európai Unió azzal a feltétellel adott 284 millió eurót (70 milliárd forintot) a keleti szektorra, hogy megépítése ez év végére befejeződik. Ha nem így történne, elúszna az uniós támogatás, amelyből nagyjából 40 milliárdot a keleti szektorra, 30 milliárdot a majdani M31-esre (az M0-s és az M3-as gödöllői összekapcsolására) fordíthatnak.

Már csak a területet kell megszerezni

Az átlagosnál jóval enyhébb tél azonban segített az útépítőkön. A jelenleg földmunkákat, valamint hidak, alul- és felüljárók szerkezeti munkáit végző kivitelezők hellyel-közzel be tudták hozni a hathetes lemaradást, mondta az Indexnek Béni Gyöngyi, a hamarosan Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési Zrt.-vé átalakuló Nemzeti Autópálya Zrt. szóvivője.

A nemzeti sztrádaépítő cégnek most már csak a területszerzésekkel kapcsolatos elmaradásokat kell pótolnia. Béni Gyöngyi is elismerte, ezen a téren vannak nehézségeik, de a területeket "próbáljuk valahogy szabaddá tenni".

Épülő autópálya - klikk a képre!
Így nézett ki az épülő autópálya novemberben - klikk a képre!

A három szakaszban épülő M0-son a földmunkák befejezését és a műtárgyak szerkezeteinek építését követően a szilárd burkolat is fölkerül a leendő úttestre. Ehhez azonban már arra van szükség, hogy folyamatosan nulla fok fölött legyen a hőmérséklet. Ezzel még nem kell sietni, a normál ütemezés szerint ugyanis májusig kell elkezdeni a munkafolyamatot, közölte a szóvivő.

Sokan dolgoznak 26 kilométeren

Az M0-s most épülő keleti szektora 26,56 kilométer hosszúságú. A körgyűrűnek ez a szakasza a 4-es főút vecsési és üllői elkerülő szakaszát köti össze a 31-es és a 3-as főúttal, valamint az M3-as autópályával. Ha elkészül, az M3-astól északnyugatra vezető, jelenleg 2/B elnevezésű főutat is átkeresztelik M0-sra, így a körgyűrű az M1-estől egészen a készülő Megyeri hídnak hívott Colbert hídig vezet majd.


Épülnek a műtárgyak

A körgyűrű keleti szektorát a 4-es és a 3-as főút között a PVT-M0 Konzorcium építi, amelyben a Porr AG, a Terrag-Asdag AG és a Viadom vesz részt. A 3-as főút és az M3-as közötti szakasz megépítője, valamint az M3-as csomópont átépítője az Egút és a Debmút konzorciuma.