Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mégsem úszik el az M0-son a 70 milliárdnyi sztrádatámogatás?

2007.03.06. 10:10
Újra van esély arra, hogy az eredeti tervek szerint ez év végére elkészüljön az M0-s keleti szektora. Annak egyik szakaszán ősszel engedélyeztetési problémák miatt 6 hétig állt a munka. Az enyhe tél miatt azonban sikerült behozni a lemaradást, bár a területszerzés egyes helyeken még mindig nem megoldott. A tét nem kicsi: Brüsszel 284 millió euróval, vagyis 70 milliárd forinttal támogatja az útépítést, ha az év végére befejeződik.

Október közepétől december elejéig állt az építkezés az M0-s keleti szektorának legészakibb szakaszán. Az Egút-Debmút konzorciumnak az építési engedélyeztetés szabálytalanságai miatt kellett leállnia kivitelezéssel. A csúszás miatt veszélybe került a fővárost elkerülő körgyűrű 4-es főút és M3-as közötti szakaszának 2007-es átadása.

Az M0 keleti szektorának tervezett nyomvonala
Az M0 keleti szektorának tervezett nyomvonala (és a térkép eredeti méretben az M0-s honlapján)

Márpedig az Európai Unió azzal a feltétellel adott 284 millió eurót (70 milliárd forintot) a keleti szektorra, hogy megépítése ez év végére befejeződik. Ha nem így történne, elúszna az uniós támogatás, amelyből nagyjából 40 milliárdot a keleti szektorra, 30 milliárdot a majdani M31-esre (az M0-s és az M3-as gödöllői összekapcsolására) fordíthatnak.

Már csak a területet kell megszerezni

Az átlagosnál jóval enyhébb tél azonban segített az útépítőkön. A jelenleg földmunkákat, valamint hidak, alul- és felüljárók szerkezeti munkáit végző kivitelezők hellyel-közzel be tudták hozni a hathetes lemaradást, mondta az Indexnek Béni Gyöngyi, a hamarosan Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési Zrt.-vé átalakuló Nemzeti Autópálya Zrt. szóvivője.

A nemzeti sztrádaépítő cégnek most már csak a területszerzésekkel kapcsolatos elmaradásokat kell pótolnia. Béni Gyöngyi is elismerte, ezen a téren vannak nehézségeik, de a területeket "próbáljuk valahogy szabaddá tenni".

Épülő autópálya - klikk a képre!
Így nézett ki az épülő autópálya novemberben - klikk a képre!

A három szakaszban épülő M0-son a földmunkák befejezését és a műtárgyak szerkezeteinek építését követően a szilárd burkolat is fölkerül a leendő úttestre. Ehhez azonban már arra van szükség, hogy folyamatosan nulla fok fölött legyen a hőmérséklet. Ezzel még nem kell sietni, a normál ütemezés szerint ugyanis májusig kell elkezdeni a munkafolyamatot, közölte a szóvivő.

Sokan dolgoznak 26 kilométeren

Az M0-s most épülő keleti szektora 26,56 kilométer hosszúságú. A körgyűrűnek ez a szakasza a 4-es főút vecsési és üllői elkerülő szakaszát köti össze a 31-es és a 3-as főúttal, valamint az M3-as autópályával. Ha elkészül, az M3-astól északnyugatra vezető, jelenleg 2/B elnevezésű főutat is átkeresztelik M0-sra, így a körgyűrű az M1-estől egészen a készülő Megyeri hídnak hívott Colbert hídig vezet majd.


Épülnek a műtárgyak

A körgyűrű keleti szektorát a 4-es és a 3-as főút között a PVT-M0 Konzorcium építi, amelyben a Porr AG, a Terrag-Asdag AG és a Viadom vesz részt. A 3-as főút és az M3-as közötti szakasz megépítője, valamint az M3-as csomópont átépítője az Egút és a Debmút konzorciuma.