Tejre költünk a legtöbbet

2003.10.15. 10:49
A legtöbb pénzt tejre költik a magyar háztartások, majd az egyes termékkategóriák közül felvágott, sör, sajt és szénsavas üdítőital következik, a GfK Piackutató Intézet adatai szerint. Az intézet a napi fogyasztási cikkek 112 különböző termékcsoportjának piaci pozícióját vizsgálta különböző szempontok alapján. A háztartások beszerzéseinek értéke alapján készült hosszú ranglista utolsó helyezettje a folttisztító.
A hipermarketekben a többi bolthoz képest gyengébb a tej, de erősebb a mosópor pozíciója. A szupermarketekben csokoládéból és gyümölcsléből többet vesznek az átlagosnál - derül ki a Gfk adataiból. A diszkontokban a sört és ásványvizet részesítik inkább előnyben. A drogériákban legnagyobb forgalmat a hajápoló és -színező éri el. Dobogós helyet ér el a dezodor és a mosópor. (Kenyér és péksütemény, liszt, cukor nem szerepelt a vizsgálatban.)

Margarin és tejföl

A piaci pozíció másik fontos mutatója a penetráció, azaz, hogy egy-egy termékcsoportot a háztartások hány százaléka vásárolta legalább egyszer az év folyamán. Ebből a szempontból a tejet megelőzi a margarin és a tejföl. A toalettpapír az ötödik legelterjedtebb a háztartások körében.

Ha a vásárlások gyakoriságát nézzük, megint eltérő képet kapunk. Egy-egy termékcsoport vásárlói közül tejet és felvágottat tesznek legtöbbször a kosarukba, majd csokoládé, sós rágcsálnivaló és tejföl következik.

Évi 11-szer veszünk kávét

A piaci mozgásokat világítja meg, hogy egyik évről a másikra melyik kategória forgalma hány százalékkal növekedett? Ezt a listát a kisforgalmú, de dinamikusan növekvő salátaöntet vezeti az instant tea és a kenhető tejtermékek előtt.

A leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek közül például a pörkölt kávé a kategóriák forgalma szempontjából 18,1 milliárd forinttal a 11. helyen áll. A háztartások 79 százaléka vásárolta legalább egyszer a múlt évben, mégpedig átlagosan kereken tizenegyszer. Kávéra egy háztartás átlagosan 6 010 forintot költött el. Egy-egy alkalommal 540 forintot adtak ki pörkölt kávéra, s olyankor a többi áru kosárértéke együttesen 1 770 forintot tett ki.

A tisztítószerek visznek el a legtöbbet

Száraz hentesárura, azaz szalámira és kolbászra a háztartások 22,1 milliárd forintot költöttek tavaly. Ez átlagosan a 11. helyet jelenti. Szuper- és hipermarketekben még jobb a helyezés, míg a diszkontokban hátrább kerül a kategória. Alkalmanként kolbászt vagy szalámit 570 forintért szoktak venni. Ebből a szempontból a pálmát a mosogatógépbe való mosogatószer viszi el 1 640 forinttal, de egy-egy vásárlásra 1 000 forintot meghaladó összeg jut mosóporra vagy égetett szeszes italra is.