Friderika
12 °C
29 °C

Mire költjük a közlekedés 1700 milliárdját?

2008.03.26. 11:02
A kormány tavaly augusztusban megnevezte, mely 72 közlekedésfejlesztési beruházás lesz kiemelt projek; ezen belül 17 fejlesztés értéke haladja meg az 50 millió eurót, így azok brüsszeli jóváhagyást igénylő nagyprojekteknek minősülnek. A 72-ből eddig 19 támogatási kérelmét nyújtották be, azonban döntés egyről sem született. Ideális esetben idén tíz beruházásra nagyjából 100 milliárd forintnyi támogatást kaphatunk, de lehet, hogy a pénzt nem tudjuk lehívni idén.

A 2007 és 2013 közötti időszakban 1700 milliárd forintnyi uniós támogatást kaphat az ország közlekedésfejlesztési beruházásokra. A Közlekedési Operatív Program (Közop) részeként a kormány tavaly augusztusban 72 kiemelt projektet nevezett meg, ezek közül 17 olyan van – köztük az M0-s déli szektorának a szélesítése, a négyes metró vagy az M43-as Szeged-Makó közötti szakasza –, amelyek költségvetése meghaladja az 50 millió eurót, így azok brüsszeli jóváhagyást igénylő nagyprojektnek számítanak (a többiről a kormány vagy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség dönthet).

Áprilisban kezdik az elbírálásokat

Az Index januárban írta meg, hogy az augusztusi kormánydöntés után félévvel még egyetlen nagyprojektet sem adtunk be Brüsszelbe. A helyzet azóta sem javult jelentősen. Galovicz Mihály, a Közop irányító hatóságának vezetője egy szerdai háttérbeszélgetésen azt mondta, április közepéig születhetnek meg a bírálóbizottság döntései a fejlesztési ügynökséghez már beérkezett támogatási kérelmekről.

Ez azonban a hosszas adminisztratív eljárásnak csak egy fázisa. A majd csak március végén felálló bírálóbizottság határozata ugyanis csak egy javaslat, amelyről a végleges döntést – a projekt értékétől függően – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, a kormány vagy Brüsszel hozza meg.

A beruházásokat lebonyolító kedvezményezettek – nyolc ilyen van, négy önkormányzat, a BKV, a NIF, a MÁV és a GYSEV – ez év januárjától adhatták be a projektek támogatási kérelmét. Ezek a projektek nagyon különböző előkészítettségűek voltak, így az elmúlt hónapokban a kedvezményezettek igyekeztek azokat úgy előkészíteni, hogy a tervek elnyerhessék az unió támogatást – mondta Galovicz Mihály, a Közop irányító hatóságának vezetője az Index kérdésére.

A projektek egynegyede futott be

Azt, hogy valóban voltak nemigen előkészített projektek is, jelzi, hogy a 72-ből a mai napig is csak 19 támogatási kérelmét nyújtottak be az érintettek. Ebben a 19-ben benne van az M7-es és az M43-as autópálya-fejlesztés – előbbi egy már folyamatban lévő projekt, a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszt idén nyáron kellene átadni –, valamint a vidéki villamosfejlesztési programok. Nincs viszont még benne az M0-s átépítése, valamint a négyes metró, aminek a támogatási kérelmét április végén tárgyalja a fővárosi közgyűlés.

A nagyprojektekről Brüsszellel kell a támogatási szerződést aláírni, az uniós döntéshozatal a magyar közopos szakemberek számításai szerint három-hat hónapot vehetnek igénybe. Ez azt jelenti, hogy elképzelhető: csak október-novemberben írják alá a nagyprojektek támogatási szerződését.

Idén nem lesz pénz?

Mivel a pénzeket legkésőbb november végéig le kell hívni Brüsszeltől, ha a döntési folyamat egy kicsit csúszik, akkor lehet, hogy idén sem tudnak kifizetni pénzt a nagyprojektek támogatására, ismerte el Galovicz Mihály. A beruházó a támogatási szerződés aláírását megelőzően is megkezdheti a közbeszerzési eljáráskat, ám csak saját felelősségre – mondta az irányító hatóság vezetője.

Aki úgy számol, hogy idén tíz nagyprojektet nyújtunk be, ami lehetővé teheti, hogy idén 100 milliárd forintot hívjanak le, és fizessenek ki. Ez lehet az első nagyobb volumenű kifizetés a Közop keretéből, amelyből ez év elejéig még egy fillért sem költöttünk el. Azt nem pontosította, hogy melyik az a tíz nagyprojekt, aminek az idei elfogadását valószínűnek tartja, de példaként említette a szegedi, miskolci és debreceni villamosfejlesztést, az M43-ast, az M0-st és az M7-est, valamint a négyes metrót.

Utóbbinál azonban korántsem biztos, hogy tartani lehet a határidőt. Az április végi közgyűlési döntés azt jelenti, hogy legkorábban június második felében kerülhet a brüsszeli döntéshozók elé a támogatási kérelem, ami kétségessé teszi, hogy még idén aláírják a támogatási szerződést, és szinte kizárja, hogy lehívhassuk a támogatás első részleteit.

Gőzerővel jövőre

A fejlesztési ügynökség óvatos optimizmusát jelzi az is, hogy a sajtóbeszélgetéshez kiadott háttéranyagban úgy fogalmaznak: "A projektek kivitelezése már 2008 nyarától indul, a nagy többségük viszont 2009-től tud gőzerővel megindulni". Mint írják, a beruházási értékük miatt "nagyprojekteknek minősülő fejlesztések esetében az Európai Bizottság jóváhagyása is szükséges, emiatt esetükben jócskán meghosszabbodik az előkészítési, a jóváhagyási időszak".

Így csak az biztos, hogy a kisebb beruházások elindulnak idén. A NIF márciusban több közutas közbeszerzési pályázatot is meghirdetett. Ezek az útfejlesztések – amelyek várhatóan már a nyáron elkezdődnek – elsősorban elkerülők építését, az egy- és kétszámjegyű utak burkolatainak 11,5 tonnás teherbírásúra erősítését, valamint egyes szakaszok négy sávra bővítését jelentik. Emellett áprilisban elindul a 14 milliárd forint keretösszegű kerékpárút-fejlesztési program, majd ősszel egy 17 milliárdos keretösszegű pályázat jelenik meg a logisztikai központok közlekedési infrastruktúrájának fejlesztéséhez.