Zöld abroncsgyárat épít a Hankook

2006.05.30. 08:41
Megszületett a megállapodás a Levegő Munkacsoport és a Hankook között a dunaújvárosi gumiabroncsgyárról - tudta meg az Index. A koreai cég vállalta, hogy az előírtnál szigorúbb környezetvédelmi előírásokat fog betartani, így már most sem használ 2010-től tiltott anyagokat, és áruforgalmának legalább egyötödét vízen és vasúton bonyolítja. A megállapodás nyomán kezdődhet a gyárépítés.

Hétfőn este megszületett a megállapodás a Levegő Munkacsoport és a Hankook között, így a koreai cég kezdheti a dunaújvárosi beruházást, miután gumiabroncsgyárának környezetvédelmi engedélye jogerőssé vált. A zöldszervezet elnöke, Lukács András megerősítette az Index értesüléseit, hozzátéve: megállapodásuk értelmében a koreaiak több ponton a környezetvédelmi engedélyben szereplőnél szigorúbb feltételeket vállaltak magukra.

Hajón, vonaton szállítanak

Az abroncsgyár például 2007-es üzembe helyezésétől kezdve kizárólag olyan gumiabroncsokat állít elő, amelyek nem tartalmaznak rákkeltő hatású adalékanyagokat, bár az Európai Unió csak 2010-től tiltja ezek alkalmazását - emelte ki Lukács a tárgyalások egyik legjelentősebb eredményét. Ennek a technológiának a költségei magasabbak, ám a Hankook gyárából kikerülő abroncsokból így a közúti forgalomban, a kopás során sem kerülnek káros anyagok a levegőbe, hangsúlyozta a zöldszervezet elnöke.

A Levegő Munkacsoport legalább ilyen fontosnak tartja, hogy sikerült rávennie a beruházót a közúti forgalom csökkentésére. A Hankook vállalta, hogy a korábban teljes mértékben közútra tervezett szállítás helyett már a gyár indulásakor 20-25 százalékos lesz a vasúti és a vízi szállítás aránya, és azt a későbbiekben tovább növelik. A megállapodás kiterjed arra is, hogy a Hankook és a Levegő Munkacsoport a helyi civilszervezetek és önkormányzatok bevonásával negyedévenkénti nyilvános találkozókon véleménycserét folytat a gyár működésével kapcsolatos közérdekű környezetvédelmi kérdésekről.

Támogatni mégsem kellene

A megállapodással a zöldszervezet lényegében jóváhagyta a másodfokú környezetvédelmi engedélyt, és nem gördített akadályt az építési engedélyeztetési eljárás, vagyis a beruházás megkezdése elé. A Hankook a tervek szerint ez év végén már próbaüzemben működtetné a gyárat - kérdés, hogy az engedélyezés mostani elhúzódása mekkora csúszást okoz -, amely 2007-től működne teljes kapacitással.

A koreaiak a gyárban nagyjából 1500 embernek adnak majd munkát, de a gazdasági tárca prognózisa szerint a beszállítókkal együtt mintegy háromezer ember megélhetését biztosítja az abroncsgyár. Ennek Magyarországra telepítéséhez a magyar állam több mint 17 milliárd forintnyi támogatást nyújtott, amit a Levegő továbbra is hibás döntésnek tart. A munkacsoport szerint ekkora támogatásból a hazai kisvállalkozásoknál legalább 22-szer több munkahelyet lehet létrehozni.

A zöldek szerint a támogatás ellentétes a kormány külgazdasági stratégiájával, amely szerint a magas hozzáadott értékű termékeket előállító beruházásokat kell ösztönözni. Ráadásul a gumiabroncsgyártás köztudomásúan energiaigényes tevékenység, miközben a kormány előirányozta energiafüggőségünk csökkentését, és kötelezettséget vállalt szén-dioxid-kibocsátásunk mérséklésére - olvasható a Levegő közleményében.