Árháborút okozhat a csütörtökön nyitó Lidl

2004.11.17. 12:07
Csütörtökön 12 áruházat nyit a Lidl diszkontlánc. Bár még mindig nagy a titkolózás a nyitás körül, a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, megbolygathatja a piacot a német áruházlánc megjelenése. Konkurenciát elsősorban a Plusnak, Penny Marketnek, Sparnak és Profinak jelenthet, de a hipermarketek is készülnek.
Nagy titkolózások után, csütörtökön nyitja meg első üzleteit a német diszkont áruházlánc, a Lidl. Az ezerhatszáz-kétezer négyzetméter alapterületű egységeket egyszerre avatják majd fel. Az első tizenkét üzlet után rövid időn belül további boltok nyitása is várható, kiszivárgott tervek szerint egy-két éven belül harminc boltot nyitnának. A cég vezetői semmit nem nyilatkoznak, a nyitási időpont is csak a cég hirdetéseiből ismerhető meg. A cég titoktartásra kötelezte a már korábban felvett munkatársakat és partnereket.

Első körben Barcs, Békéscsaba, Csongrád, Dunaharszti, Hódmezővásárhely, Kaposvár, Keszthely, Kisvárda, Mór, Szeged, Szarvas és Tapolca lakosai ismerhetik meg a Lidl árait.

Az árakkal támad

A diszkontlánc ugyanis az áraival okozhat felfordulást a hazai élelmiszerpiacon, más példák azt mutatják, hogy 25-30 százalékkal olcsóbban tudja adni az alapvető élelmiszeri termékeket. A Lidl alacsony árait elsősorban az teszi lehetővé, hogy termékeit saját magának gyártatja, a kínálat döntő részét tehát saját márkás cikkek képviselik. Ezen kívül a cég megkeresi azokat a cégeket, melyek a legolcsóbban tudják előállítani az adott terméket.

A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a Lidl elsősorban a diszkontláncoknak jelentenek konkurenciát. Magyarországon a Plus, a Penny Market, a Spar és a Profi veszthet forgalmából. Fel kell készülniük az új belépőre a hipermarketeknek is. Németországban például a Lidl és egy másik diszkontlánc megjelenésével több milliárd eurós forgalomveszteséget könyvelhettek el a nagy hipermarketek.

Külföldi példák

Külföldön a Lidl megjelenését árháború követte. Szlovákiában szeptember elején nyílt 14 áruház. Emiatt az élelmiszerárak szinte azonnal csökkenni kezdtek. A brit Tesco lánc azonnal felvette a versenyt és maga is árcsökkentést jelentett be. A Tesco ugyanis garanciát vállalt arra, hogy a tíz legkeresettebb élelmiszeripari termék az üzleteiben kerül a legkevesebbe.

Hasonlóra számíthatunk itthon is. A Tesco nemrég kezdte "verhetetlen árak" kampányát. Vagyis ha a vevő a kijelölt termékeket az áruház három kilométeres körzetében olcsóbban tudja megvenni, akkor a Tesco kifizeti a különbözet dupláját.