Drágább az új lakás, ha lízingeljük?

2005.12.19. 08:41
Marketingköltségek és jutalékok miatt drágább lehet a lízingelt lakás. Szakértők szerint az autólízing eddig is így működött.

A NAPI Online információi szerint lakáslízing-piac első és idáig egyetlen szereplője az OTP-SCD Lízing Rt. a beruházótól az első befizetés egy részét marketingköltségként (a piacon keringő információk szerződéstől függően 2-4 százalék közötti mértéket említenek) "csípi le", de néhány százaléknyi jutalékra is igényt tart. Az, hogy ezekből a terhekből mekkorát vállalnak be és mennyit hárítanak tovább a fejlesztők, nyilván attól is függ, mennyire sürgős a lakások értékesítése, milyen a piaci helyzet.

Ha megtehetik és részben vagy egészben továbbhárítják a költségeket, nyilvánvalóan az ár is emelkedik. Abban a hangsúlyozottan elméleti esetben, ha a lízingkonstrukció mindkét típusú terhét száz százalékban áthárítja a vevőre a beruházó, a többlet akár a lakás vételárának egytizedét is megközelítheti. Van néhány beruházó, akitől kértünk jutalékot, fogalmazott Wrábel Zsolt, az OTP-SCD Lízing vezérigazgatója, aki ennek mértékét nem árulta el. Hozzátette: ez a jutalék sikerdíj jellegű, és addig nem is kérnek semmit, amíg nem jön létre az ügylet.

A vezérigazgató kiemelte, hogy nem tud olyan esetről, ahol a beruházó ráterhelte volna az ügyfélre a díjat. Ez a jutalék egyébként nem újdonság, az autólízing-piac is így működött, a teher pedig nem akkora, hogy azt a beruházók ne tudnák megfizetni a hasznukból - vélte Wrábel Zsolt. Szakmai berkekből ezzel szemben olyan történetet is hallani, ahol a vevő csak a lízingkérelme befogadásakor szembesült azzal, hogy a vételár időközben négy százalékkal magasabb lett.